De här avsnitten om försoningen är skrivna som kommentar till 2 Kor 5:19. Där skriver Paulus:
Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser och han har anförtrott åt oss försoningens ord.
Nu är vi framme vid några av de begrepp Paulus använder sig av när han talar om försoningen, en händelse så stor att orden inte räcker till. Han behöver använda olika bilder för att peka på ett och detsamma.
Också när det gäller enskilda människor ska deras
försoning sättas in i det större sammanhanget. Det framgår särskilt tydligt av
Ef 2:16f där skiljemuren runt templet
skilde hedningar och judar åt. Det var inte bara förlåten i templet som rämnade
när Jesus gav upp andan utan också skiljemuren revs. När Jesus dog på Golgata
miste muren sin betydelse och människor av alla slag förenas ”i Kristus”. Vi är
försonade med Gud genom Kristus och har vår frid i honom.
Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser och han har anförtrott åt oss försoningens ord.
Nu är vi framme vid några av de begrepp Paulus använder sig av när han talar om försoningen, en händelse så stor att orden inte räcker till. Han behöver använda olika bilder för att peka på ett och detsamma.
Offra (sona, he kippär)
På det gamla Israels tid sköts försoningen på framtiden med hjälp av
allehanda offer som vi kan läsa i Moseböckerna.[1] Man
lät en ställföreträdare ta straffet. I 3 Mos 16 berättas om den stora
Försoningsdagen. I v 15f läser vi om hur översteprästen gick in i helgedomen, stänkte
blodet från syndoffren på nådastolen och på detta sätt åstadkom försoning.[2]
Paulus talar i Rom 3:25 om Jesus som ett syndoffer och Golgata omtalas som en
nådastol, se också Hebr 9:11f.
Honom har Gud … ställt fram som en nådastol (FB)
… honom som Gud har ställt fram som ett medel till försoning (Giertz)
Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer (Bibel 2000)
Gud sänder sin Son och låter dennes död vara ett försoningsoffer. Denna död
innebär slutet på synden. När ”syndaren” dör försvinner också ”synderna”. Det
finns andra sätt att uttrycka detsamma. Vi talar om att Jesu offerdöd renar oss
från eller tvättar bort syndens fläckar. Vidare neutraliserar hans offerdöd det
dödliga virus som hotar oss. Hans blod blir ett motgift. Detta äger rum ”i
Kristus”, se Rom 8:3, 1 Kor 5:7 och 2 Kor 5:21. Den älskade Sonen som
försoningsoffer gör det som skedde på Golgata så värdefullt att hädanefter behövs
alls inga offer, annat än tacksägelser.
Samtidigt har Gud nu visat att han är rättfärdig och även låtit oss förstå
att Han vill förklara oss rättfärdiga genom tron, Rom 3:26.
Förutom Jesus som syndoffer är det möjligt att använda ytterligare fyra associationer.
De två första är den om syndabocken i
3 Mos 16:21f och den om den lidande
tjänaren i Jes 53:4f. I Båda bilderna talar om hur synderna förs över från
syndarna till offret, bocken eller tjänaren. Vi måste bara komma ihåg två
saker. För det första är det i Skriften alltid Gud som är subjektet. Det är han
som försonar oss med sig. För det andra var det avgörande att offret i Skriften
var felfritt. Det skulle inte dö på grund av sina egna synder utan på grund av
andras. Med hjälp av dessa två tankar förstår vi bättre varför Jesu på en gång
måste vara den som offrar och offret.
Den tredje associationen handlar om ”den
älskade sonen” som vi läser om i 1 Mos 22 och i liknelsen om de onda
vingårdsarbetarna, Mark 12:6ff. Paulus antyder detta i Rom 8:32 där han skriver
om Gud: ”Han som inte skonade sin egne son …”
Den fjärde associationen handlar om lagen och går till 5 Mos 21:23 där det
sägs att ”den som har blivit upphängd” på korsets trä drabbats av Guds förbannelse. Denna skymf var ett
resultat av en synd som förtjänar döden och innebar att den döde uteslutits ur
förbundsgemenskapen. I 5 Mos 27:26 drabbar förbannelsen den ”som inte
upprätthåller alla ord”. När Paulus tar upp dessa tankar i Galaterbrevet är
tanken den att Jesus genom att bli korsfäst utanför stadens murar får lämna
förbundsgemenskapen och överlämnats till hedningarna. Så skulle Abrahams
välsignelse gå till hedningarna.
Avslutningsvis kan tilläggas att Jesus inte dör i vårt ställe i den
meningen att vi inte behöver dö. När det sägs att Jesus dör i vårt ställe ska
det snarare förstås som att han dör vår död och att vi får möjlighet att
förenas i honom. Paulus talar om detta när han skriver att ”vi har blivit döpta
till hans död”, Rom 6:3.
Friköpa (återlösa, he gaal)
Det är också för det andra möjligt att tänka på försoning i termer av ”friköpa”,
”förlossa” eller ”återlösa”. Då betalas en lösensumma. I Jes 41:14, 43:14, 44:6
och 47:4 talas om Herren som vår Förlossare. Människan är slav under synden och
inte i stånd att köpa sig själv fri, se till exempel 1 Kor 6:20 och 7:21–23.
Men Gud betalade inte med silver eller guld, utan med Kristi dyra blod när han
gav sitt liv åt oss.[3]
Paulus använder även bilden i Rom 3:24.
Försona (stifta fred, he shalom)
Det tredje sättet Paulus använder sig av handlar utgår från den fiendskap
som råder mellan människorna och Gud. Här är huvudtexten 2 Kor 5:18–20 och
eftersom den här artikeln ingår i kommentaren till 2 Kor hänvisar jag till
utläggningen nedan.
Jesus talar om ”dem som stiftar fred”, Matt 5:9 och syftar då på det
paradisiska, himmelska tillståndet. Målet att ”stifta frid” ska med andra ord förstås
i det större sammanhanget. I Kol skriver Paulus om Jesus ”Ty Gud beslöt att
låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt (grekiska ta panta) med sig sedan han skapat frid
i kraft av blodet på hans kors”, Kol 1:19f. Försoningen antar här kosmiska
dimensioner, jämför Rom 8:19–23 och Fil 2:10f.
[1] Skriften
redogör för en mängd olika offer. Offren indelas i sex olika grupper,
brännoffer, spisoffer, tackoffer, syndoffer, skuldoffer och rökoffer. Syfte med alla offer är att förverkliga och
förnya gemenskapen med Herren Gud. I vår text ovan handlar det om synd- och
skuldoffer. Det hebreiska ordet för synd och syndoffer är ett och detsamma.
Därför kan sägas att Jesus blev gjord till synd eller till syndoffer, se 2 Kor
5:21. I 3 Mos 4 talas om syndoffer. Syndoffret var förordnat för ouppsåtliga
synder och beroende på synden skulle blodet antingen bäras in i helgedomen
eller inte bäras in.
[2] Nådastolen
är locket på arken som stod i det allra heligaste. Locket är den särskilda
platsen för Guds närvaro och den plats på vilken översteprästen stänkte av
offerblodet.
[3] Av 3 Mos
17:11framgår att livet finns i blodet.
1 kommentar:
I Jesu undervisning om bön har tackoffret en bestående betydelse, att tacka för att bönen redan är hörd. Tacket är vägen in i En så det inte ytligt fastnas i hemmagjorda gudar kallade Gud. Hör Israel, Herren din Gud är En. Därför drar sig Jesus undan i ensamhet sedan han prövat lärjungarna btrf både vatten och bröd men de envisas med sin oro för brödet. Men för brödet sörjer En. Se Joh 4-6, och hur ett helt nytt matställe införs: Jesus som bröd. / Magnus Olsson
Skicka en kommentar