Här följer den andra delen om försoningen. Om den första visar oss nödvändigheten av försoning vill jag här visa på detsamma ur ett religionshistoriskt perspektiv. Jag hoppas inte det uppfattas som långt, svårt eller tråkigt. Försoningen utgör faktiskt själva hjärtpunkten i kristen tro. I nästa del vill ha med de vanligaste sätten att tala om försoningen, nämligen offra, friköpa och försona (stifta fred). Texten är hämtad från mitt kompendium till 2 Korinthierbrevet.
Ett religionshistoriskt perspektiv
Ur ett religionshistoriskt perspektiv har människan alltid försökt blidka
Gud med hjälp av blodiga offer. Inom hinduismen pågår det fortfarande där
oftast höns eller getter får sätta livet till. I andra sammanhang fordras att
människan offrar blommor eller gör goda gärningar för att hålla guden på gott
humör. På Abrams tid skedde detta i den omkringliggande världen, men frågan för
oss är dels hur försoningen ska gå till och dels vad den betyder för oss.
Verbet för att sona eller försona är på hebreiska kippär men det är osäkert var ordet kommer ifrån. Somliga tror att
det kommer från ett assyriskt ord som betyder ”rena” eller ”utplåna”. Då är
blodet ett reningsmedel. Andra tror att ordet härstammar från arabiskan och att
det betyder ”täcka över”, ”skyla” eller ”dölja”. Men det som intresserar oss är
hur försoning ska förstås ur ett bibliskt perspektiv och hur Paulus förstod
det. Guds helighet och rättfärdighet kräver försoning för att vi människor inte
ska gå förlorade. Men eftersom blommor, höns eller getter inte förändrar
någonting griper Gud själv in med sin lösning.[1]
Redan i GT
ger Gud de blodiga offren en mening. Vi förstår detta redan när vi läser om
Israels barns uttåg ut ur Egypten, 2 Mos 12. Det slaktade Lammets blod skyddade dem från den
dödsängel som gick fram genom Egypten. Det slaktade lammet betraktades inte
ursprungligen som ett offerlamm, men senare, under profeten Hesekiels tid
590-570 f Kr, förbands försoningen med påsken, Hes 45:18-22. Så var fallet
också under Jesu tid och Paulus kallar Jesus för vårt påskalamm, 1 Kor 5:7.
I det
gamla Israels historia ser vi att profeterna vänder sig mot offerkulten därför
att den blivit slentrianmässig. Profeter som Jesaja, Mika eller Hosea förkastar
offerväsendet och säger att Gud inte har behag till dem. Det offer som behagar
Gud är ett förkrossat hjärta, ett hjärta som vänder sig till Herren, hans nåd
och barmhärtighet. Avståndet mellan Israels barn och Guds goda vilja ökar och
blir till en avgrund. Var och en ville gå sin egen väg, skriver profeten
Jesaja. Men det finns en helig rest som väntar på Guds ingripande. Det finns en
önskan om att Gud själv en gång för alla ska lösa det till synes olösliga
problemet. Drömmen om ett slut på lidande och ondska, ett borttagande av
skulden, alltings återupprättelse, den nya skapelsen. Bara Gud själv kan
åstadkomma något sådant. Och det är här som Guds Messias, Jesus från Nasaret,
hans lidande, död och uppståndelse kommer in i bilden. Där på korset stiftar
Gud slutlig frid. Jesus Kristus är försoningen för våra synder, inte bara för
våra utan för hela världens samlade skuld. Här ges den fullkomliga förlåtelsen
och här får vi på nytt tillträde till Gud själv.
När Gud ingick förbund med Abram fick denne hämta ”en treårig kviga, en
treårig get, en treårig bagge, en turturduva och en ung duva”. Abram hämtades
dessa, styckade dem och ”lade styckena mot varandra. Men fåglarna styckade han
inte. Och rovfåglar slog sig ner på de döda kropparna, men Abram drev bort
dem.” På den dagen slöt Herren ett förbund med Abram.
Det är tveklöst så att Paulus betraktar Jesu död på Golgata som
försoningens kärna. Jesus blir gjord till synd och utlämnas till döden och så
fullbordas lagens krav. Detta är helt och hållet Guds eget verk och det är Jesu
Kristi eviga ära. Han är den som offrar och han är offret. Det går inte att
tala om försoningen på uttömmande sätt eftersom den inte stannar inom juridiken
utan äger rum därför att Gud älskar oss, Joh 3:16. Paulus använder sig av olika
begrepp när han beskriver försoningen. Jag visar på de tre viktigaste, de om
att offra, friköpa och försona.
[1] Det svenska ordet sona förklaras i Svenska Akademins Ordlista med betydelsen ”gottgöra” eller ”göra
bot” för ett brott, medan det svenska ordet försona förklaras med orden ”bli
sams”, antingen med något, med sig själv eller andra.
2 kommentarer:
Hos St Paulus råder ingen egentlig skillnad mellan perfekt och presens också vad gäller försoningen, såväl huvudpersonens preexistens som fortsatta inneboende genom lidanden. / Magnus Olsson
Tack för den kommentaren. Helt riktigt. Kristusmönstret, kors och uppståndelse, är evigt giltigt.
Skicka en kommentar