torsdag, mars 14, 2013

Spridda tankar

Nu går det fort. Igår kväll kom jag hem från tre dagar med Frimodig kyrka. Bra dagar och nu är det iväg på konfirmandläger. Däremellan har präster och diakoner tagit emot Växjö stifts projektgrupp för konceptet Till tro. Vi åker om en timme. Men några rader får det bli.

Frimodig kyrka har praktiskt taget arbetat ut en helt ny Kyrkoordning. För några år sedan var det tänkt att den skulle kunna utgöra en motion till kyrkomötet, men vi tror inte längre att kyrkomötet kan ta emot en sådan motion. Det är bättre att vi har den för internt bruk, ett diskussionsunderlag, en valplattform och ett underlag för minst ett 30-tal motioner för de närmaste åren. Jag lovar er att idéerna forsar fram som ett väldigt vattenfall när ledamöterna träffas. Jag undrar ibland hur det ser ut hos de andra nomineringsgrupperna. Av vad jag har sett i kyrkomötet händer där inte särskilt mycket.

Annars spekulerade vi lite i hur det kommer att gå i valet. Själv är jag mest ängslig för att sossarna ska gå och rösta. Det är som Olle Burell låtit påskina tillräckligt för att definitivt ta över Svenska kyrkan. Nu hoppas jag naturligtvis inte att det ska gå så illa. Någon av våra ledamöter misstänker att röstdeltagandet kommer att gå ner med kanske 2 % eller mer. Då är vi nere på 7-9 % av medlemmarna och kan knappast tala om ett legitim kyrkomöte eller en demokratiskt styrd kyrka. Så kan det låta. Frimodig kyrka vill återupprätta den lokala församlingen och att vi fortsättningsvis ska nöja oss med ett val, det till församlingsrådet. Övriga val får ske indirekt.

Annars är det nog så att slaget om Kyrkan är närmast en andlig fråga. Det var så vi talade om det när gruppen från stiftet kom för att förhöra sig om hur vi tänker i Värnamo. De tyckte att de hade fått med sig en hel del och det tror jag också. Det ska bli spännande att se fortsättningen på Till tro. Det verkar på mig som att en hel del av det som faktiskt sker i våra församlingar kan få stöd av konceptet. Kanske inte så konstigt när man tänker på att hela västvärlden genomgår ett paradigmskifte. Och om, säger om, det har nått in i Svenska kyrkan då har det nått långt!

Så fick vi en ny påve! Det gick snabbt den här gången. Jag tror det blir bra även om svenska massmedia verkar något oroade. Påven verkar vara konservativ i frågan om RÄTTEN (?) till abort, preventivmedel  och samkönade äktenskap. Låter det inte lite obalanserat? Finns det möjligen andra viktiga frågor? Kanske Janne Josephsson skulle kunna undersöka saken. Nej, nu måste jag iväg och påverka konfirmander. Jag kommer hem till högmässan på söndag. På återhörande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande koncept eller nya kyrkoordningar... Frågan är vad man fyller koncepten med! Vilka är källorna? Inte bara nya eller gamla vinläglar utan också vad man häller i dem!

Tankar i anslutning till de två tidigare bloggarna.
"I nöden prövas vännerna". När någon blir "uthängd i offentligheten" oavsett anledningen prövas nästankärleken (agape)i Kristi kropp. Den som är utsatt blir väldigt ensam och behöver någon som kan stötta med både "nåd och sanning" Krisliga karaktärsdrag.
Socialt medmänskligt och reda ut vad som är sant. Oavsett kostnad.
En tröst när man tvivlar på vad som händer kan vara Edin Lövås bok: "Maktmänniskan i församlingen". Det har hänt förut och det kommer att hända igen..
AT

Anonym sa...

Instämmer. Lövås bok är en av de viktigaste som skrivits av profetisk art i vår tid, den borde tryckas om. / Magnus Olsson