Såg ni intervjun med förre generalsekreteraren Inga-Britt Ahlenius i Riksrevisionsverket? "Min sanning" var ett fantastiskt bra program som ni kan se genom att klicka här. När jag kom hem häromdagen och slog på TV:n kom jag in i programmet när hon sa: "Regeringen har ett ansvar för att upprätthålla en ämbetsmanna kultur ..." Den där meningen träffade mig och dröjde kvar hos mig så nu har jag sett programmet i repris. Programmet handlar om korruption och mycket riktigt konstaterade man att Sverige är ett av de länder som har minst korruption. Men, som Inga-Britt Ahlenius påpekade, det kan beror på definitionen. Det talas om mutor i svensk lagstiftning men det finns ingenting om brott mot medborgarnas förtroende. Därför kan inte heller någon ställas till svars för det. Sådana brott är ändå i sig korruptionsbrott enligt Inga-Britt. Och hon kunde ge exempel.
Det var slående hur den socialdemokratiska regeringen försökte bli av med Inga-Britt Ahlenius. Till sist kallades hon till samtal med finansministern Bosse Ringholm (vem minns inte honom?). Han insåg att han inte kunde avsätta henne men fick henne att säga: "Jag stannar kvar", med det oriktiga tillägget, att "kan du hitta något annat" (hon hade då tackat nej till ett antal landshövdingeposter) "ska jag överväga det." Detta tog Ringholm fasta på och kallade samman till en presskonferens där han meddelade att Inga-Britt Ahlenius skulle på egen begäran få ett annat jobb till nyår! Nu lyckades inte detta i slutänden, men det visar hur makten korrumperar människor. Inga-Britt Ahlenius hävdar i programmet att all makt praktiskt taget alltid korrumperar. De tvingas spela med, manipulera och lura eftersom makthavarna befinner sig i en bubbla där eget intresset kommer först. Jag ryser när jag tänker på att jag själv råkat ut för detta åtminstone två gånger. Det ena var när domkapitlet med hjälp av regeringen lyckade ta ifrån mig den fullmakts tjänst jag fick när jag tillträdde som kyrkoherde i Hjälmseryd 1983. Det ska egentligen inte kunna gå men uppenbarligen är allt möjligt för den som har makt. Här framstår avskedandet av förre kyrkoherden Stefan Svensson, se kommentar i förra bloggen, som ett skräckexempel. För egen del förstod jag aldrig riktigt vad som skedde och eftersom det var väckelse i församlingen brydde jag mig inte vid den tiden.
Det andra tillfället var faktiskt när biskopen lurade mig att hålla med om att det faktum att jag skickade tillbaka mitt vigselförordnande kunde betraktas som illojalt. Jo, det kan jag förstå, tyckte jag. Det som sedan hände var att detta vändes emot mig och att jag på mitt eget ord av domkapitlet dömdes ha brutit mina prästvigningslöften och uppträtt som illojal mot Svenska kyrkan. Lurad igen. Hade jag förstått vad som var i görningen hade jag aldrig fällt dem orden. Mitt förtroende för biskoparna är numera närmast noll. Och för domkapitlen obefintligt.
Inga-Britt Ahlenius beklagade att den socialdemokratiska regeringen "försvagad ämbetsmannens ställning". Genom att inte göra klart för innehavarna vad det innebär att vara ämbetsman av förtroende, makt och ansvar så undergräver man till och med vanligt civilkurage. Jag förstod plötsligt varför socialdemokratin under decennier undergrävt prästens ställning som ämbetsman. Det räcker med att jag går till mig själv och jämför den stolthet, glädje och det ansvar jag kände då med den ibland nästan motvilja att ta på mig kaftanen. När jag väl erkänt för mig själv att jag är anställd i en organisation som saknar ämbetsmanna kultur och har infört en tjänstemannakultur skäms jag. Jag kommer aldrig att rekommendera någon att bli präst i Svenska kyrkan som det fungerar nu. Men det kanske kan bli ändring på det? Jag har lovat att stå till förfogande vid nästa kyrkoval. Om det nu har någon betydelse.
Jag måste säga att programmet fick mig att se sådant jag tidigare bara anat. Vidare har jag läst två artiklar om patriarkatet som också talat starkt till mig, men det får bli nästa blogg.
Det var slående hur den socialdemokratiska regeringen försökte bli av med Inga-Britt Ahlenius. Till sist kallades hon till samtal med finansministern Bosse Ringholm (vem minns inte honom?). Han insåg att han inte kunde avsätta henne men fick henne att säga: "Jag stannar kvar", med det oriktiga tillägget, att "kan du hitta något annat" (hon hade då tackat nej till ett antal landshövdingeposter) "ska jag överväga det." Detta tog Ringholm fasta på och kallade samman till en presskonferens där han meddelade att Inga-Britt Ahlenius skulle på egen begäran få ett annat jobb till nyår! Nu lyckades inte detta i slutänden, men det visar hur makten korrumperar människor. Inga-Britt Ahlenius hävdar i programmet att all makt praktiskt taget alltid korrumperar. De tvingas spela med, manipulera och lura eftersom makthavarna befinner sig i en bubbla där eget intresset kommer först. Jag ryser när jag tänker på att jag själv råkat ut för detta åtminstone två gånger. Det ena var när domkapitlet med hjälp av regeringen lyckade ta ifrån mig den fullmakts tjänst jag fick när jag tillträdde som kyrkoherde i Hjälmseryd 1983. Det ska egentligen inte kunna gå men uppenbarligen är allt möjligt för den som har makt. Här framstår avskedandet av förre kyrkoherden Stefan Svensson, se kommentar i förra bloggen, som ett skräckexempel. För egen del förstod jag aldrig riktigt vad som skedde och eftersom det var väckelse i församlingen brydde jag mig inte vid den tiden.
Det andra tillfället var faktiskt när biskopen lurade mig att hålla med om att det faktum att jag skickade tillbaka mitt vigselförordnande kunde betraktas som illojalt. Jo, det kan jag förstå, tyckte jag. Det som sedan hände var att detta vändes emot mig och att jag på mitt eget ord av domkapitlet dömdes ha brutit mina prästvigningslöften och uppträtt som illojal mot Svenska kyrkan. Lurad igen. Hade jag förstått vad som var i görningen hade jag aldrig fällt dem orden. Mitt förtroende för biskoparna är numera närmast noll. Och för domkapitlen obefintligt.
Inga-Britt Ahlenius beklagade att den socialdemokratiska regeringen "försvagad ämbetsmannens ställning". Genom att inte göra klart för innehavarna vad det innebär att vara ämbetsman av förtroende, makt och ansvar så undergräver man till och med vanligt civilkurage. Jag förstod plötsligt varför socialdemokratin under decennier undergrävt prästens ställning som ämbetsman. Det räcker med att jag går till mig själv och jämför den stolthet, glädje och det ansvar jag kände då med den ibland nästan motvilja att ta på mig kaftanen. När jag väl erkänt för mig själv att jag är anställd i en organisation som saknar ämbetsmanna kultur och har infört en tjänstemannakultur skäms jag. Jag kommer aldrig att rekommendera någon att bli präst i Svenska kyrkan som det fungerar nu. Men det kanske kan bli ändring på det? Jag har lovat att stå till förfogande vid nästa kyrkoval. Om det nu har någon betydelse.
Jag måste säga att programmet fick mig att se sådant jag tidigare bara anat. Vidare har jag läst två artiklar om patriarkatet som också talat starkt till mig, men det får bli nästa blogg.
5 kommentarer:
Enligt definitionen vad gäller synd är ju alla syndare ,stort eller smått - det är väl ett godtaget faktum.
Kunde man inte från syndarna som förändrat uppfattningen av fler bibelord få en rak information.
Det tror jag inte på!!!!
" makt korrumperar brist på makt korrumperar mer". Kanske har makt en inverkan på den med mindre makt som skapar ett beroendeförhållande. I Christian Braws bok om Ingvar Hector " Himelrikets skrin" på Artos finns mycket nyttig läsning på temat, sett ur en människas horisont och ömsint kritiskt bearbetat av författaren, vars metod, analys och slutsatser lämnar mycket material för både hjärta och tanke, ja direkt uppbyggligt för den som förmår läsa boken noggrant. Förnämligt visar Braw bl.a. hur kombinationen bibel, Augustinus , pietismen har betydelse för flera frågeställningar även om också den ömma punkten i brist i skapelseteologin pga en mer frånvarande tanke om Guds försyn finns i materialet. Den etiska aspekten på förvandlingen, helgelsen, verkad genom Order och nådemedlen i kyrkans hägn med den viktiga distinktionen om synlig och osynlig kyrka ges plats, liksom hur skilda teologiska system kombineras med såväl ungkyrkliga som gammalkyrkliga drag i den kyrkliga förnyelsen, sett ur Hectors horisont. Detta är en mycket viktig bok, för att söka förstå 1900-talet. Braw lämnar ett förslag på hur detta kan tolkas, det är ännu en viktig aspekt. Intressant skildrar han hur Hector delvis valde en annan väg än G À Danell tillsammans med Bo Giertz i synen på samverkan inom kyrkoorganisationen och varför. Skillnaden gentemot Gunnar Risendal är också intressant. Sammanfattningsvis pekar boken med övertydlighet på den preexistente och presente Kristus varför den frågan blir den alltigenom viktigaste: vem är Jesus?! När den frågan mött sitt svar, blir maktfrågorna belysta och hanterliga: det handlar inte bara om vad makt gör med oss som objekt utan vad vi subjektivt blir vid möte eller innehav av makt. Det är en betydligt viktigare fråga än den Inga Britt Ahlenius väcker. / Magnus Olsson
Ursäkta Leif, men jag begriper inte vad du menar? Kan du förtydliga dig?
Jag menar att det måste föreligga en mängd präster som som fått besked från högre ort att den gamla bibeln fungerar inte. Därför
har de fått ledordet KÄRLEK som lockbete. Alltså allt som ändrats ersättes med kärlek - dvs. en anpassning till den nya världen
med andra uppfattningar får några nya riktmärken att hålla sig till.
Jag tror inte att förändringarna är helt underbyggda. Är så fallet så borde väl Ärkebiskop och Biskopar frimodigt beskriva förändringar och nämna dem med
dess rätta innebörd.
Det heter ju att sanningen skall göra Er fria. Men prästerna tycks fångade i en annan fälla.
För egen del kan jag fortsätta vara medlem av Svenska Kyrkan - men hålla mig till min barnatro , som förefaller mer uppmuntrande.
Barnatro, låter inte särskilt bibliskt gammalt utan snarare som lite liberalt förenklat. / Magnus Olsson
Skicka en kommentar