Idag har jag ägnat mig åt kyrkohistoria och särskilt åt sådana rörelser som betraktas som sekter. Det är skrämmande att se hur den etablerade kyrkan behandlat dessa och särskilt med vilken okunskap och frenesi. Har de aldrig frågat sig varför människor blir sekterister? De betalade ju ett oerhört pris. Kyrkofäderna ställde sällan frågan men var ändå snabba att fördöma. Är det
verkligen så svart och vitt att inom kyrkan råder god samstämmighet, men
utanför råder illvilja, splittring och lögn?
Under den senare delen av
1900-talet kom sociologin i centrum och inom den talar man om majoriteter och
minoriteter. Och även om den tidiga kyrkokampen inte kan reduceras till en
maktkamp var det tveklöst så att det fanns en majoritet. Det har alltid funnits en majoritet och det är alltid majoriteten som sektförklarar de andra. Och det är majoriteten som skriver historien.
Att i en
minoritetssituation välja kamp vittnar om gott självförtroende. Det fanns en
stark övertygelse om att ha rätt i sak och det fanns en överlåtenhet lika stark
som hos helgonen. Kyrkofadern Tertullianus (160-220 e Kr) och Justinus Martyren
(100-160 e Kr) säger båda att den marconitiska rörelsen hade spridit sig över
”hela världen”. Det finns talrika motskrifter och dessa visar att rörelsen
utgått från Rom men vunnit terräng i alla de stora städerna. Det var troligen så att rörelsen såg ett behov och mötte det bättre än den framväxande institutionen. Marcioniterna var starka från mitten av 100-talet tills den i slutet av 300-talet
planade ut och på 400-talet uppslukades den i nyplatonismen.
Montanismen började med profeten Montanus som gjorde påtagliga karismatiska erfarenheter och fick det svårt med den stora skökan.
När kristna i skaror överlevde förföljelser genom att förneka sin tro senare ville återvända till kyrkan fick kyrkan tänka igenom om den skulle ta emot dessa. Många gånger brydde sig de styrande inte om någon bot eller bättring och självklart fanns det kristna som protesterade. Novatianerna var en sådan rörelse. Frågan om bikt och bot blev hursomhelst brännande i en
alltmer för-världsligad kyrka. Just frågan om kyrkotukt förenade flera av de
separatistiska rörelserna.
Det har alltid i
kyrkans historia funnits motståndare av olika slag och ofta har de mötts av
oförståelse, fördömanden och bestraffningar. Inte så få har lidit martyrdöden.
Men är det verkligen rätt sätt att bemöta avvikarna? Den tyske teologen Hans
Küng (1928-) förnekar det. I sin bok The
Church ägnar han ett helt kapitel åt ämnet under rubriken The Church and the heretics. Han
avslutar kapitlet med att i tre punkter formulera kyrkans relation till minoriteter:
För det första ska kärleken till Gud och
till varandra vara vägledande också när det gäller kristen tro. Det är inte
svår att med hjälp av Nya testamentet motivera det.
För det andra vädjar han om
förståelse och handling. Det är sällan kyrkliga makthavare försöker förstå än
mindre ta vara på blivande heretikerna. Vill man förstå börjar man aldrig med polemik. I
stället för att fördöma karikatyrliknande föreställningar ska kyrkliga
makthavare skaffa sig en sann bild av sina motståndare. Men dialogen får inte
stanna vid ord utan den ska omsättas i handling. Det våld som brukats mot
heretikerna har aldrig visat sig särskilt framgångsrikt. I regel har
splittringen fullbordats och nya kyrkor organiserats. Ofta har det visat sig
att just heretikerna varit mer begåvade, större teologer och mer fromma än
kyrkans egna makthavare. Inte minst av det skälet skulle en sann dialog kunnat
vara en nådesstund där kärleken segrat.
Den tredje punkten är utmaningen till
förnyad enhet och endräkt. Küng uttrycker sig koncist när han säger att så
länge heretikerna inte överger kyrkan ska inte heller kyrkan överge
heretikerna.
Majoritetens ansvar tål att tänkas igenom och brukas också i vår ekumeniska tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar