Det blev många kommentarer av skiftande kvalité efter att bloggen om Inger Svensson. Jag följer också Dag Sandahls blogg och såg nyss att där fanns inte mindre än 46 kommentarer vilket är ovanligt många för att vara på en blogg. Så ser jag att ett antal kommentatorer frågar efter hur vi argumenterar när det gäller prästämbetet. Ingen av oss "motståndare" vill alltför snabbt kasta oss in i en sådan diskussion dels därför att det blir till att tala i en fruktansvärd motvind. Det verkar inte finnas minsta öppenhet att tala om något ämbete inom Svenska kyrkan. Och dels därför att beslutet att viga också kvinnor till prästtjänst naturligtvis står fast och måste respekteras även av oss som menar att det var ett uteslutande politiskt beslut som togs. Det är bara att konstatera att vi har kvinnliga präster inom Svenska kyrkan. Men eftersom frågan ändå lever, eftersom förståelsen för ämbetet idag är minimal och eftersom det faktiskt också finns dem som vill veta tänker jag skriva några bloggar i ämnet.
Ett bibelställe som ofta anförs är 1 Kor 14:34. Det om "kvinnan tige i församlingen" och eftersom jag fördjupat mig i 1 Kor kan jag dela med mig av vad jag såg. Inledningsvis gör jag två starka begränsningar som läsaren behöver ha med sig. För det första går det att diskutera om det alls finns något ämbete i Nya Testamentet. Om inte behöver ingen prästvigas eller får vi betrakta det som något sorts tillägg. För det andra anför jag här bara ett enda bibelställe. Det skulle föra alltför långt att vidga inlägget till hela Bibeln. Men det finns som sagt en enda vers som går att betrakta som en nyckelvers, trots att den av somliga förklaras bort som ett tillägg. (Den som vill lyssna till min genomgång har tillgång i Bibelförklaringarna. Det är bara att leta sig fram i högerspalten.) Den som läser nedanstående kommer direkt in i kommentaren:
Låt säga att v 33b-35 är ett inskott. Det problem som nu
uppstår är; vilken syn har vi då på Bibeln? Kan vi lita på Bibeln? Om detta är
ett inskott eller ett tillägg finns det då också andra sådana? Hur påverkar det
i sådana fall vår tillit? Det är svårt att hävda att allt i Bibeln, det vill
säga att de olika böckerna alltid är skrivna av en och samme författare utan
redigering, förklarande inskott eller tillägg. Men det är lätt att hävda att
Bibeln och särskilt NT har blivit till inom den allmänneliga Kyrkans ram. Det
är ett faktum att urkyrkan fanns före Bibeln, före NT. Bibeln är Kyrkans bok.
Den är skriven av kristna för kristna och måste därför tolkas i den kristna
gemenskapen. Den kan till exempel inte användas av otroende som en uppslagsbok
i natur- eller samhällsvetenskap. Den är en helig skrift också med eventuella
redigeringar, förklarande inskott eller tillägg. V 33b-36 står där de står
oavsett hur de har kommit dit och den allmänneliga Kyrkan har kanoniserat dem.
Eller som biskop Giertz en gång sa; Bibeln är sådan Gud vill att den ska vara.
Vi har därför att utlägga dessa versar som
om de hörde till saken. Vad är det som sägs?
V 33b-35 Det finns
uppenbarligen en regel som säger att kvinnorna
skall tiga i era församlingar. Det främsta skälet sägs vara att de skall underordna sig, som också Lagen
säger. De ska i stället fråga sina
män där hemma. Ty det är en skam för
en kvinna att tala i församlingen.
Så långt tycks meningen vara klar, men för postmoderna
västerlänningar är den samtidigt nästintill obegriplig och för inte så få
direkt kränkande. Jag kommer att redovisa olika förklaringar och sedan göra en
egen bedömning. Inledningsvis vill jag definiera ”församlingen” genom att
hänvisa till v 26 som säger när ni
samlas. Församlingen är inte ett territoriellt område, en byggnad eller ens
en organisation. Jag hänvisar till kommentaren till 11:17-22, men menar att
”församlingen” här syftar på dem som samlats till kärleksmåltid och som efter
det sakramentala inslaget fortsatte med en friare Ordets gudstjänst. Det är i
gudstjänstens sammanhang vi måste förstå v 33b-35.
A. Den första förklaringen säger att inskottet kommer från Paulus meningsmotståndare, främst från de
judekristna. Denna tes innehåller i sig olika aspekter.
- För det första kan man då
helt bortse från Paulus genom att hävda att versarna är ett tillägg,
o-paulinska och därför kan versarna lämnas därhän. På samma sätt behandlas
då 1 Tim 2:9-5. Detta tycks Gordon Fee förorda i sin kommentar.
- För det andra hänförs
detta tillägg till Paulus meningsmotståndare. Då går Paulus fri och de
redaktörer som påverkats av judisk-kristna synpunkter görs till
syndabockar. Detta är emellertid att både feltolka och övertolka fakta.
Shira Lander[1] har
i sin kommentar till 1 Kor visat att kvinnor kunde vara ledare av
synagogans gudstjänst. Hon påpekar också att det grekiska ordet gynaikes översatt med ”kvinnorna”
också kan översättas med ”hustrurna”. Då kan meningen vara att hustrurna
ska föra sina samtal med sina män i hemmen och inte i den offentliga
gudstjänsten. Slutligen tänker sig Shira Lander att Paulus hänvisar till
skapelseordningen när han hänvisar till Lagen på samma sätt som han gör i
11:3.[2]
- En tredje aspekt på det
faktum att det är Paulus meningsmotståndare som lagt till dessa versar är
att här används skammen som en förklaring. Då är motståndarna inte längre
judisk-kristna utan hednakristna. När det gällde huvudbonadens vara eller
inte knyter Paulus an till den tidens grekiska skamkultur, något som
verkar ske också här i v 35b. Enligt v 35b överskrider kvinnorna en gräns
när de talar offentligt. De bryter tabun, vilket är en skam vid den här
tiden. I den grekiska kulturen var det vanligt att kvinnor fick avlägga
löften i samband med vigseln. Vid den här tiden var det första löftet att kvinnan
skulle underordna sig sin man, enligt Collins sid 521. Några kommentatorer
menar att en sådan kultur kan ha smugit sig in ibland de första kristna.
- Paulus skriver i 11:3 att
mannen är kvinnans huvud, se min kommentar till 11:3-6. Jag avvisade där inte detta bibliska
faktum att män och kvinnor är underordnade varandra genom skapelsen, men
däremot avvisar jag den tillämpning som gör kvinnorna evigt omyndiga eller
mindre värda. Jag tror inte heller att Gud har en bestämd ordning som ska
utgöra grunden för förvaltning och auktoritet i allmänhet, än mindre vad
gäller huvudbonader. Tvärtom jämställer Paulus män och kvinnor genom dopet
även om han behåller könsskillnaderna också efter dopet. Män och kvinnor
är därför jämlika, men olika.
- En femte aspekt utgörs av
det faktum att många kristna, utifrån skapelseordningsargumentet, faktiskt
vill tillämpa dessa versar bokstavligt. Dessa menar att skapelseordningen
säger oss att kvinnan ska underkasta sig mannen. Skapelseordningen kan då
inte begränsas till gudstjänsten utan måste gälla samhället som helhet, se
min kommentar ovan.
Det finns förutom denna förklaring ytterligare åtminstone fyra huvudförklaringar. Jag ska publicera dem också och sedan göra en bedömning.
[1] Shira Lander, själv rabbin, Pd D och lärare vid Rice University, se www.bnaiisraelvictoria.com/tidbits/rabbi, undervisar om judisk tro under Jesu tid. Hon har skrivit
en kommentar till 1 Kor ur ett judiskt perspektiv i boken The Jewish Annotated New Testament, se hennes kommentar till 1 Kor
14:34.
[2] Det går också
att tänka att inskottet härstammar från det judiska halakha. Halakha är ett
samlingsbegrepp för 1) den skrivna Lagen, Torahn, 2) för den tolkade eller
muntliga lagen eller 3) för en tillskapad lag. Kan det ha smugit sig in en ny
lag här för att på så sätt få ordning på gudstjänsterna i Korint?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar