söndag, juli 14, 2013

I rättfärdighetens tjänst

Är det inte märkligt hur olika händelser kan samverka med varandra. Som om de vore styrda av Gud själv? Jag tänker på hur jag upplevt Guds närvaro i mitt liv under de senaste veckorna. Den mynnade ut i dagens predikan som jag här kort kan återge.

Kristi Förklarings dag är inte något extraordinärt. Möjligen i så måtto att Jesus förvandlades och sken som solen, men det som sker i sak är något Gud vill göra för varje människa; nämligen att förklara vem Jesus är.

1. "Han förvandlades inför dem", det vill säga Petrus, Jakob och Johannes. Varför just dem? De utgjorde själva kärnan i den första lärjungacellen. De hade ett särskilt förhållande till Jesus. Jag tror att Gud älskar alla människor lika mycket men också att den som tar emot Guds kärlek tror sig vara mer älskad än någon annan människa på jorden. Petrus, Jakob och Johannes hade genom sin längtan kommit närmare Jesus än många andra. Därför var det nu dags för Gud att förklara för dem vem Jesus är.

Tänk om människor i allmänhet kunde sluta utmana Gud genom att säga att Han ska visa sig. Han ska förklara sig. Börjar det inte i stället med att människan behöver ta sin egen längtan på allvar? Sök och du ska finna. Klappa på och det ska öppnas ... Tänk om Jesus fick väcka de existentiella frågorna till liv hos människor i allmänhet. Om de kunde be, söka, klappa på, längta, tränga in i mysteriet, fråga Gud om vägledning - då skulle många få vara med om ur Gud förklarar för oss vem Jesus är.

Gud vill förklara för alla vem Jesus är och vad hans verk betyder för oss.

2. "Han förbjöd dem att berätta vad de hade sett ..." Det kan tyckas gåtfullt och det kan finnas olika förklaringar till varför Jesus förbjöd dem att berätta vidare. Min tes är att Jesus ville kalla Petrus, Jakob och Johannes till rättfärdighetens tjänst. Men då måste de vänta tills efter pingsten och himmelsfärden. Jesus ville hindra dem från att utöva fördömelsen tjänst, den som Paulus talar om i episteltexten.

Ingen människa kan övertyga någon, överbevisa eller förklara för någon annan om vem Jesus är. Det kunde inte ens Moses. Moses som hade Lagens tjänst kunde tala om vad som var rätt och riktigt. Han kunde göra det i detalj, men han kunde inte befria eller frälsa någon från Synden. Han kunde inte återupprätta eller förklara någon för rättfärdig. Det är bara Gud själv som kan utöva rättfärdighetens tjänst. Gud har visat sig rättfärdig genom att låta Jesus dö på Golgata kors och Gud ensam kan på den grundvalen förklara dem som tror på Jesus för rättfärdiga. Det var den tjänsten Jesus ville leda in Petrus, Jakob och Johannes in i.

Lagen kunde inte frälsa då och den kan det inte heller nu. Rättfärdighetens tjänst är Guds och ingen människas. Men Gud kan leda oss in i Jesus Kristus för att sedan använda oss som redskap. Det var vad Paulus fick vara med om.

3. "Vi skådar Herrens härlighet", skriver Paulus i episteltexten. Paulus hade mött den Uppståndne på vägen till Damaskus men på den vägen hade Gud förklarat för Paulus vem Jesus är och vilken betydelse hans verk har för oss människor. Paulus fick sitt liv helt förvandlat. Han fick helt enkelt en annan världsbild.

Paulus förklarar för oss att när en människa omvänder sig till Herren så tas slöjan bort och hon kommer att skåda Herrens härlighet. Hon kommer att se Jesus allena som det stod i den gamla översättningen av dagens evangelium. Det var vad som skedde med Petrus, Jakob och Johannes, senare med Paulus och eftersom han skriver "vi" kom han att inkludera sina medarbetare, korintierna och i förlängningen alla kristtrogna. Och så skriver han i presens. Vi skådar Herren, vi förvandlas till hans avbild och vi förhärligas.

Plötsligt är resten av ditt och mitt liv en enda förklaringsdag. Kristi förklaringsdag är inte extraordinär. Gud vill förklara för varje människa som omvänder sig vem Jesus är. Det är bara efter den förklaringen vi kan stå i rättfärdighetens tjänst. Vi försöker inte övertyga någon enda människa om vem Jesus är eller slå någon i huvudet med bibelord. Vi utöver inte fördömelsens tjänst. Vi väntar på förklaringen och står sedan i rättfärdighetens tjänst, den som kan förmedla försoning och leda till att människor förklaras rättfärdiga.

---

Det händer alltför ofta att präster och pastorer utövar fördömelsens tjänst. I den egna kraften kan ingen göra på annat sätt. Kristi Förklarings dag är helt nödvändig. Under de senaste veckorna har jag läst N.P. Wetterlund och hans bok Guds tempel och hedningarnas förgård, skriven 1913. I den visar den Wetterlund hur statskyrkan med nödvändighet utgör hedningarnas förgård och hur Gud har prisgett den åt hedningarna. Mycket klargörande läsning, men det får bli en annan, kanske nästa blogg.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Glädjande att se NP Wetterlunds gedigna bok nämnd. Den är viktig! Mycket viktig.
Vad gäller slöjan som St Paulus menar är borttagen så är det slöjan i mötet med Gud i Skrifterna, dvs det han kritiserar moseläsarna för att ha och inte en synlig slöja eller mask eller duk som Mose bar? Men likväl en slöja finns, som framgår av ex Kol 3:3 "dolt" eller " osynligt". En intressant passage i evangelietexten är "Han" som blir tyst efter St Petri förslag på hyddbyggen. Vem blir tyst? Mästaren eller lärjungen? Om lärjungarna sägs ju att de blir "förskräckta", är det alla tre eller bara de två andra? Är det Jesus som blir tyst och alla tre förskräckta, kastar det ju ett ljus över hur Jesus med tystnad möter Petrus dumma förslag baserat på " vad bra att vi är med", som om de kunde göra något? Kan det vara detta: fokus på egen förmåga, planering av framtid ( som ligger i Guds hand inte människors) och byggnadsplaner, som utgör hindret hos dessa liksom alla andra som vill bygga på förklaringsberget och inte Golgata? Fö förbjöds de väl inte att berätta vad de HÖRT utan vad de SETT? Det hörda kan berättas så som tron kommer av predikan och predikan av Guds Ord, men det sedda, erfarna, därom kan inget sägas utan det är dolt, under slöja också efter påsk och pingst. För visst upphävs all individualitet när epistelns ord talar om en förvandling till EN och SAMMA avbild? Mose strålglans som kom utifrån och reflekterade försvann men den strålglans som kommer ur Guds Ande bär en enda slöja: Kristi lidande. / Magnus Olsson

Anonym sa...

Bloggen väcker som vanligt en del tankar!
Rättfärdighetens tjänst, vandra iförutberedda gärningar. Ef 2? Både på berget och i svårighet.
För mig är det vi i "allmänna prästerskapet " söka höra Guds röst, med Andens hjälp söka vandra i tro Och lydnad, så att vi är på rätt plats i rätt tid. Tänker spontant på Ananias som vågade lyda den inre rösten, gå och lägga händerna på o be för Saulus att få sin syn osv.

Alla möten med Jesus i NT (3- 400?) och i dag tror jag är personliga och individuella, därför inte kan vare sig kritiseras eller kopieras? Gäller även barnen. Det man själv varit med om vet man och kan vittna om.
Annika o Bengt Pleijel har skrivit "mellan korset och tronen" är det inte den dimensionen vi önskar att leva nära Både den korsfäste och uppståndne Herren? Först då kanske?Blir vittnesbörd färska,äkta och har trovärdighet,auktoritet för den som vill lyssna. Auktoritet =kunskap i Ordet + egen erfarenhet. AT