I går eftermiddag läste jag ut boken Hopp - helande handling i en värld av oro och ångest. Boken är inte särskilt lättläst, men mycket tänkvärd. Den är svår inte bara på grund av alla konstiga ord utan också därför att den utgår från postmodernismen, det vill säga en annan världsbil än vad vi är vana vid. Själva utgångspunkten är dystopin, det vill säga att allt kommer att bli sämre. Det är den ångest som nu breder ut sig i västvärlden. Och jag tror författaren Ann Morisy har rätt. Det finns tillräckligt många undersökningar som talar om människors hopplöshet, självupptagenhet och besvikelser. Detta drabbar också kristna människor, kyrkan och församlingen. Vårt budskap om att Gud älskar alla människor, du kan bli frälst genom att tro på Jesus och så vidare tar inte längre. Det stannar vid ord och just därför är orden inte heller trovärdiga. Ju oftare vi använder oss av klichéer som att Jesus dog för dig eller Gud hör bön desto värre blir det. Människorna vänder sig till någon annan för att själva ta ansvar för sin andlighet.
Morisy använder sig av J-kurvan, den där kurvan som ser ut som ett J. Den talar om för oss att det måste bli värre, vi måste ner i botten innan det kan gå uppåt igen, om det går uppåt igen. Vi befinner oss i botten eller nästan i botten. Ingen kan direkt avgöra det. I denna situation måste vi visa på det performativa hoppet. Det betyder hopp i handling. Den mikrohandling vi gör därför att vi tror och som framkallar hopp hos andra. När du berättar om ditt liv och vad Jesus betyder för dig inger det hopp för dem som lyssnar. Om jag säger från predikstolen att vi kristna har ett levande hopp betyder det inget, men om jag i ett samtal säger att jag har ett levande hopp och visar det i handling fungerar det. Samtalet i sig kan vara ett bevis, men ännu bättre är det om jag kan visa det genom en handling, en handling som ger nåd och hopp till en annan människa.
Här menar Morisy att vi anställda måste reflektera och lägga om våra handlingar. Det är en utmaning som heter duga. Hur skänker vi nåd och hopp till andra? Många kristna befinner sig i den situationen att vi hellre tar emot nåderika och hoppingivande handlingar än ger bort dem. Vilka handlingar kan vi ge vidare? Hur då?
Nu gör Morisy något som jag gillar skarpt. Hon knyter an till den positiva psykologin, en psykologi som härstammar från den så kallade lyckoforskningen. Jag vet inte hur den hänger samman med Existensens psykologi som jag berättade om i tre tidigare bloggar, men kanske på något sätt. Den förra är mer praktisk och handlar om hur individer och samhällen utvecklar styrkor och personlighetsdrag. Morisy hänvisar till denna när hon påstår att våra gener bestämmer 50 % av vår personlighet. 10 % bestäms av våra omständigheter, men hela 40 % bestämmer vi själva. Vi bestämmer inte allt men har tydligen ett större utrymme än åtminstone jag tänkt mig tidigare. Detta ska jag återkomma till.
4 kommentarer:
Det religiösa hyckleriet gör lika mycket skada som det någonsin gjort.
Hej Håkan, roligt att ha hittat till din blogg. Läser den med stor behållning. Intressant att läsa dina tankar om detta. En stor utmaning inom mitt eget yrke (psykiatri) ligger i att ingjuta hopp till människor på olika plan. Har själv funderat på detta den sista tiden, vikten av att på olika sätt få vara närvarande när någon så helt har förlorat allt hopp om framtiden och tron på sig själv och allt runt omkring.
//Krister Burström
Hej,,, det var inte igår, jag, Eva S, är en av dina studenter på LIU HT 2002.
Vill lägga till det finns ett val du gör, du väljer att göra si eller så. Sen är det upp till dig via din övertygelse med hjälp av din tro eller inte att dina handlingar är så goda som möjligt. Yttre påverkan som diktatoriska ledare mm flera ondskefulla individer på vår jord gör att våra val vi gör går helt emot vad vi själva vill. Vi människor ä inte perfekta - vi är bara människor.
Även i vår vardag - valet av man, partner kan vara fel - helt fel men pga "yttre faktorer" andras åsikt om dig själv - får du höra att du är den som är besvärlig att leva med så härdar du ut fast du innerst inne vet att det inte är dig det är fel på utan det är din partner som är elak - milt sagt. Denna yttre åsikterna påverkade mig så jag stannade kvar alldeles för länge i den destruktiva relation jag hade - fick en knuff av en person som såg hur illa jag for så jag har det bra idag - jag valde att fly från detta "fängelse". Jag har det bra så bra det går för denna psykiska press å stress jag levde under fick en reumatisk verk att eskalera så jag har värk dygnet runt men min tro på mig själv å tron på livet gör mig stark sen om det finns nått gudomligt bakom det - det kan inte jag svara på...
Det är intressant allt de du håller på med.
Var rädd om dig och din familj. Minns fortfarande dina inspirerande föreläsningar i Key husets stora aula på LIU
Emma du har sååå rätt i vad du säger! Det är inte tiden som gör att Jesus inte biter, utan det faktum att kristna mkt sällan är trovärdiga. Blinda leder blinda, tråkigt nog.
Skicka en kommentar