måndag, maj 24, 2010

Jag skäms

Nu har kungahuset satt ner foten och sagt att kungen ska föra kronprinsessan till altaret. Daniel ska gå dem till mötes och så ska Daniel och kronprinsessan tillsammns stå inför altaret. Detta visar om nu någon har tvivlat att kronprinsessan är en självständig människa som tillsammans med sin familj tar beslut trots att feministmaffian inom Svenska kyrkan uttrycker sin avsky. Därme skulle man kunna tänka sig att saken var klar. Men icke.

Nu visar Svenska kyrkans representanter sitt rätta ansikte. Annika Borg går till ny attack mot kungahuset. Och inte nog med det; hon gör det å Svenska kyrkans vägnar. Jag skäms över henne. Samtidigt stör det mig oerhört att hon talar å kyrkans vägnar. Ärkebiskopen borde gripa in och sätta henne på plats. Sannolikt kommer han inte att göra ett dugg, för det där gänget ingår i samma maffia. Det man kunde hoppas nu är att de går så hårt åt kungahuset att de riktigt gör bort sig och får svenska folket emot sig. Tänk om opinionen kunde få svänga till kronprinsessans fördel. Det skulle vara underbart.

Annika Borg kränker kronprinsessan och oss andra inom Svenska kyrkan när hon vädjar till kungahuset att bekänna sina synder, tänka om och ändra sig. Som om det vore en synd med denna gamla fina sed! Jag märker att jag har svårt att finna ord för vad jag känner. Jag skäms och hoppas att detta trots allt ska samverka till allas vårt bästa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är väl att det inte är en gammal fin svenska tradition, utan en medeltida kvarleva som via USA (Hollywood) hittat tillbaka till Europa igen. Det är svårt att se någon annan symbolik i seden än ett överlämnande av kvinnan som en slags ägodel från en man till en annan.

Håkan Sunnliden sa...

Det är uppenbart att man ser vad man vill se.