fredag, maj 21, 2010

Jag hyser kärlek till landet Israel

Ikväll känner jag ett behov av att skriva något om min kärlek till landet Israel, det land jag läst och och längtat till sedan jag började läsa Bibeln för nästan 50 år sedan.

Kanske har kärleken till Israel flammat upp ikväll delvis därför att jag just läst Menorah, en tidning utgiven av Förenade Israelinsamlingen. Tidningen har kommit ut i 40 år, men har nu bytt layout på ett häpnadsväckande sätt. Förra numret hade som vanligt en rätt intetsägande layout. Detta nummer ser ut som värsta Hänt i Veckan. Jag har knappt hämtat mig efter chocken. Men innehållet är som vanligt intressant, lärorikt, tankeväckande och i viss mån underhållande. I detta nummer rapporteras från Israeldagen den 14 mars i Stockhom. Där var en av huvudfigurerna sportjournalisten Artur Ringart. Vidare rapporterades från föreningens 90-årsfirande i Göteborg där bland andra journalisten Dilsa Demirbag-Sten berättade om sin respekt för Israel. Bloggaren Calle Schulman skrev en krönika om sin kärlek till Israel. Den var nästintill gripande när han berättade om det han han mött av judehat bara för att han semestrat i detta land. Bloggen mynnade ut i ett slagord att så här får det inte gå till. Något liknande skrev C-politikern Fredrik Federly som också mött antisemitismens fula ansikte. Sedan berättas det om sedvanliga judiska framgångar inom till exempel design och miljö.

Ett annat skäl kan vara att jag just kallats som talare till en Israelskonferens i Västerås den 22-24 oktober. Den anordnas av Shalom över Israel. De vill att jag ska tala om Israels hopp, inte helt enkelt i och för sig eftersom hoppet om framtiden spretar ganska bra i Israel. Men det är ju en utmaning i sig.

Ett tredje skäl är att jag kommer att leda en bibelresa till Israel 30/10-7/11 och att programmet just har kommit. Du hittar det på www.kingtours.se/Reseprogram-3.htm. Men det är lika bra att jag säger det på en gång; Resan kommer att bli fulltecknad. Det finns ett 40-tal intressenter just nu, men av erfarenhet vet jag att en del hoppar av och andra kommer till. Kanske du är en av dem som kommer till? Välkommen med i sådana fall. Israel är ett underbart land att vistas i. Det är en förmån för en bibellärare att få resa i landet med Bibeln i hand och studera tillsammans med andra som älskar landet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så glad jag blev när jag såg att du skall tala på Shalom över Israel konferenssen!!!!

Jag har också läst Menorah i snart 20 år, mycket intressant att få läsa ,härlig kille Kalle Schulman. Även jag älskar Israel,och Gud har inte förkastat sin ögonsten fast hela världen snart gör det.

Han är trofast i sina löften till Abraham och hans säd.

lOVAD VARE HANS HELIGA NAMN!