onsdag, juni 29, 2022

Insatt i ett sammanhang, del 1

Varje människa är insatt i ett sammanhang. På bilden nedan står morfar tillsammans med barnbarnen William och Linn utanför Katarina kyrka i Stockholm. Vi kom från vårt boende på Ersta där William berättade att han ville komma till en graffiti-affär. Så han frågade: "Kan vi ta oss till Södermalm?" varvid jag kunde svara: "Vi är på Södermalm." Adressen? Tjärhovsgatan 1 ligger på gångavstånd. Vi går på en gång, men vi tar vägen förbi Katarina kyrka. Platsen har urgamla anor, från 1330-talet då det uppfördes ett kapell på platsen som kallades Pelarbacken, en av Södermalms höjder. 

År 1520 lät Kristian II av Danmark avrätta ett 90-tal av landets ledande herremän, Stockholms blodbad. De begravde på det som sedan blev Katarina kyrkogård. Södermalms församling bildades 1591, men på grund av den kraftiga befolkningstillväxten delades den 1654 i två delar, den västra Maria Magdalena församling och den östra Katarina församling. Katarina kyrka började byggas 1656. Det ger mig ett imponerande och ett läkande perspektiv att tänka på att jag inte bara är döpt i kyrkan utan också hade min första prästtjänst där 1978-1981.



När Ersta sa upp SESG från Ersta och mig från bostaden fick vi lämna Stockholm. Jag försökte hålla oss kvar, men det gick inte för "en sådan som mig" att få tjänst i någon av Stockholms församlingar. Det var så vi kom till Värnamo första gången och där i juli månad 1981 föddes vår dotter Elisabet.



 Det här kortet kan vara taget på 53:ans buss, den som går mellan Centralstationen och Ersta. Även om jag vill påminnas om och vara söderkis är Elisabet en äkta småländska. Hon är född i Värnamo och har bott hela sitt i Hjälmseryd och Värnamo. Hon och Claes har tre barn, William, Linn och Elliot.  Kari och jag är så tacksamma för att de skänkt oss tre barnbarn! Må Gud vara med dem alla dagar.

Inga kommentarer: