söndag, juni 12, 2022

 Jo, då. Jag kom fram till Vörå, men det blev en lång resa. Nu har vi avslutat Evangeliefesten och deltagarna har rest hem. De flesta var från Vörå. Det visade sig att traditionen med Evangeliefest har en mer än hundraårig historia med allt vad det innebär. Men här var också ett antal hitresta som jag tidigare träffat i andra sammanhang. Roligt att möta sådana jag mött tidigare, glädjens återseende.

Den undervisning jag hade utgick från 2 Mos 15:1-18. Där finns Israels första segersång. Sammanlagt räknar rabbinerna med tio segersånger i Skriften. Den tionde benämns för "en ny sång". Det är den fulländade sången som en gång ska sjungas inför tronen. Det är den aposteln skriver om när han i Uppenbarelseboken berättar om hur de sjöng Moses och Lammets sång.

I dag predikade jag i högmässan och assisterade vid utdelandet. Det var lite speciellt att gå med vinet eftersom de använder sig av särkalkar. Det är inte ofta jag varit med om det. Annars var ordningen för högmässan snarlik den vi är vana vid. Det är härligt med Kyrkans Ordo, vilket gör det mer ledsamt med utvecklingen i Sverige där den mer eller mindre bryts ner, kanske mindre, men ändå. 

I morgon reser jag till lägergården Klippan ute vid havet. Där pågår ett konfirmandläger med ett trettiotal ungdomar. Det är kyrkan i Vasa som anordnar lägret och vad jag förstår är de unga olika motiverade. Vi får se hur det blir. Jag ska ha tre lektioner, en ledarsamling och på eftermiddagen berätta om min tro för dem alla. På tisdagen ska jag enligt uppgift undervisa mer motiverade ungdomar. De kommer från olika delar av landet och har valt detta läger för att de är intresserade.



Logotypen ovan är gjord för Svenska Lutherska Evangelieföreningen i Finland (SLEF). Det är SLEF som har kallat mig och det är de som äger lägergården Klippan där jag varit några gånger tidigare. Det är en underbar plats ute i havsbandet. Ser fram emot att komma dit. Förmodligen har jag träffat några av ledarna tidigare.

Inga kommentarer: