När Karen Armstrong skriver religionsvetenskap har hon inget kristet perspektiv. Hon hänvisar till exempel till en tysk forskare (Walter Burkert) som menar att det inte finns någon tanke eller lära bakom riten, i alla fall inte som är åtkomlig. Tvärtom menar han att det är just praktiserandet av religionen som ger upphov till läran. Detta var också det sätt som till exempel Karl Marx tänkte på. Men med kristen tro är det annorlunda, eftersom vi menar att Jesus faktiskt uppenbarar vem och hurudan Gud är, menar att torahn avslöjar Guds lära och själv uppfyller den. Inte desto mindre är det så att just riten, det vill säga vårt sätt att fira gudstjänst visar och till dels ger upphov till läran eller hur vi formulerar läran. Det är därför gudstjänstens form är så viktig för oss, lex orandi, lex credendi, som vi ber så tror vi. Den får inte behandlas som ett människoverk vilket som helst. Jag är medveten om att det låter lite filosofiskt, men i alla fall. När jag skrivit ett antal bloggar utifrån Karen Armstrongs bok, vill jag läsa och berätta något om Bengt Hägglunds bok Kunskapsteori och metafysik i teologin - en idéhistorisk tillbakablick. Om Armstrongs bok reser frågor om sanningen så försöker Hägglund besvara dessa.
Min poäng med denna och förra bloggen är att religionen (och kristen tro självfallet) har att göra med våra liv OCH den måste praktiseras för att få sin rätta plats. Människan är homo religiosus. Kyrkofadern Augustinus citeras ofta när han säger: "Mitt hjärta är oroligt tills dess det finner ro hos Dig, O Gud." Och just så är det. Så varför undanhålla någon enda människa tron, i synnerhet den kristna?
Armstrong skriver att "människan är så funtad att hon periodvis vill pröva ekstasis, "att stiga utanför" normen. När människor i våra dagar inte längre finner detta i en religiös inramning, söker de det i musiken, konsten, sexualiteten, drogerna eller sportevenemangen. Vi eftersträvar sådana upplevelser som berör oss så djupt att de för en stund lyfter oss ut ur oss själva."
Jag är ju själv mer eller mindre född i den karsmatiska rörelsen och minns så väl hur många kyrkliga diskuterade huruvida denna ens var relevant för kristen tro. Man menade att den var känslosam och strax skulle upphöra. Nu är jag visare än så och med stöd också av religionsvetenskapen vill jag påstå den Helige Ande, den karismatiske livgivaren, ingår i den kristna tron. Ordet ekstasis betyder i grund att man förflyttas från ett tillstånd till ett annat. Det översätts lite olika beroende på sammanhang, till exempel "förundran" i Apg 3:10 och "hänryckning" i Apg 10:10 och 22:17. Det används inte ofta, men det finns där. Vi brukar tala om pingsten som hänryckningens tid, men ser inte mycket av detta i våra sammanhang. Avsaknaden av hänryckning gör Svensk kyrkan ointressant för de flesta. Kristen tro får inte stanna i huvudet utan måste också få fylla våra hjärtan. Den kristna tron kan aldrig vara inomvärldslig. Den får inte reduceras, därför att den då leder till frustration och vilsenhet. Vi måste våga gå på vattnet!
4 kommentarer:
Tack Håkan.
Den liberala teologin förordar ju ortopraxi framför ortodoxi. Jag tror att Ratzinger har varnat för att detta leder till en "hinduisering" av den kristna tron. Är det inte det som sker just nu? När inte "ethos" grundas i "logos" utan bara i sig själv eller i "mythos", bevaras inte Jesu Ord när den helige Ande vill påminna om dem utan de bortförklaras eller omtolkas som kulturberoende. Petrus byggde inte på "mythos" (2 Petr 1:16)utan redan från början var det Jesu ord (tou rhemati sou Lk 5:5) vilket är det samma som Logos. Johannes varnar ju också för att "gå utöver" och inte förbli (meneiv) i Kristi lära (2 Joh 9).
I Kristus
Thomas Andersson
Tack Håkan för Din intressanta blogg.
Jag följer den med glädje och uppmuntrar Dig att fortsätta och framföra det som Gud har givit Dig.
När det gäller skolavslutningar så var jag på en i torsdags - i kyrkan.
En präst höll ett tal som inte handlade om evangelium. Så sjöng vi sommarpsalmer men inte de versar som utgör det verkliga budskapet. Jag tänkte där jag satt - då kan väl jag i tysthet be med psalmförfattarens ord och det kan ju inte skolverket göra något åt - och Gud hör ju och verkar!
Men du, o Gud som gör vår jord så skön i sommarns stunder,
giv att jag aktar främst ditt ord och dina nådesstunder.
Allt kött är hö, och blomstren dö, och tiden allt fördriver,
blott Herrens ord förbliver.
Amen
Tack båda två för goda kommentarer. Ratzinger har säkert rätt när han, precis som Armstrong, "hinduiserar" tron. Det är väl just det som kommer till uttryck i sommarromantiken också. Men vänner, är inte detta samtidigt ett argument för religionen i ett sekulariserat samhälle. Jag menar att när folk i allmänhet förstår att religionen eller mythos har plats och betydelse blir de mer motiverade att lyssna till evangelium. Evangelium är väl trots allt den bästa mythos vi har eftersom den är grundat i en historisk händelse, i logos? Kan folk inte gå från den naturliga uppenbarelsen till nådens?
Det besvärliga är att folk i allmäönhet inte tror ens den naturliga uppenbarlesen.
Håkan,Håkan må Gud ösa över dig av allt mera av sin Helige Ande !!
Du är just den herden som vårt vilsna folk behöver inte bara gräsrötterna även många av "herdarna" !
Verkligen, vi skall våga gå på vattnet och kärleken föds av Jesus ord till oss syndare :Dina synder är dig förlåtna !! Dessa ord är början till det sanna glädjeevangeliet.
Efter den insikten börjar vår väg tillbaka till Gud, att vilja vara Jesus lärjunge i alla livets ofta svåra och obegripliga situationer ,men med vetskapen om att min Herde visar vägen.Bibeln är en FANTASTISK BOK ju mer jag läser, dess mera får jaq veta om mig själv och om Guds planer speciellt i tider som nu är.Det är LIVET !!! I vardagslivet visar det sig om det är sant vad jag säger eller är det bara floskler inlärd kunskap, utan hjärtats närvaro.
SANNINGEN skall göra oss fria !!!
Jag ber för dig du Guds kämpe,du är i en båt där Jesus styr !!!
Du är absolut den bäste teologen,så vis,och kunnig,och ingen "torris" ;-)
Skicka en kommentar