tisdag, maj 10, 2011

Svaren jag gav till stiftsjuristerna

Kära bloggläsare. Tack för era förböner i denna viktiga sak. Ni har fått se frågorna jag fått ifrån Domkapitlet. Idag har vi tagit oss igeneom denna "förundersökning" och nu ser jag fram emot sammanträdet på måndag, den 16 maj kl 10. Här nedan följer dokumentationen. Stiftsjuristerna har fått den, ledamöterna får den och här får ni den. Läs och begrunda. Mer kommer senare.

hälsningar Håkan

Domkapitlet i Växjö stift
Stiftsjuristerna Vibeke Bergman och Charlotte Brokelind
Med anledning av samtal fört med komministern Håkan Sunnliden den 19 maj 2011


1.Den som har förordnande som vigselförrättare inom Svenska kyrkan är inte skyldig att förrätta vigsel. Vilka skäl har föranlett att Du ändå avstår från det vigseluppdrag Du fått som präst i Svenska kyrkan?

1. Det finns bara ett äktenskap och staten definierar det på ett sätt som strider mot den allmänneliga Kyrkans lära och tro. Kammarkollegiet utfärdar vigselförordnandet och vigselförrättare har skyldighet att följa Kammarkollegiets anvisningar.

2. Det är inte trovärdigt att undervisa om det kristna äktenskapet och samtidigt inneha ett vigselförordnande från Kammarkollegiet.

3. Inom Svenska kyrkans finns flera hedervärda definitioner av ett äktenskap.

4. Jag är alls inte skyldig att förrätta några vigslar, utan kan betrakta förordnandet som ett statligt sidouppdrag, eftersom jag inte längre är myndighetsperson.

5. Eftersom jag inte har vigselskyldighet kan det inte heller anses ingå i befattningsbeskrivningen.

6. Eftersom jag avstår från vigselförordnandet behöver ingen uppfatta mitt handlande som att jag provocerar, demonstrerar eller att jag diskriminerar någon. Det är direkt olämpligt att enskilda präster ska behöva kompromissa med Kyrkans tro, döma kontrahenternas lämplighet och tvinga arbetsgivaren till osäkerhet.

Det finns följaktligen flera goda skäl för att avstå förordnandet.


2. Hur ser Du på de konsekvenser som Kammarkollegiets beslut att återkalla ditt förordnande som vigselförrättare får för pastoratet?

7. Konsekvenserna är försumbara eftersom det alltid kommer att finnas människor med vigselförordnande.

8. Om en, flera eller alla präster återsänder sitt vigselförordnande är det ytterst statens skyldighet att sörja för att vigseln kan genomföras, inte Svenska kyrkans. Om Svenska kyrkan får problem med antalet vigselförrättare visar det att reformen var felaktig.

9. Det är också möjligt för KM att besluta om att andra än just präster kan inneha vigselförordnande.



3. Hur ser Du på de konsekvenser som Kammarkollegiets beslut att återkalla ditt förordnande som vigselförrättare får för dina kolleger?

10. Mina kollegor får inget merarbete eftersom ingen präst behöver arbeta mer än 40 timmar per vecka.

11. Kyrkoherden i Värnamo är prästernas arbetsledare och har möjlighet att omfördela arbetet. Det är istället så att det blir lättare för honom att planera vigslarna när han vet vilka han kan räkna med.

12. Genom att jag avstår förordnandet slipper vi onödiga diskussioner och arbetsmiljön förbättras för alla berörda.

4. Din tjänstbarhet som präst begränsas i och med att Du inte längre kan förrätta vigslar inom Svenska kyrkan. Hur ser Du på detta?

13. Frågeställningen förutsätter att förrättandet av vigslar ingår i prästens identitet och tjänstbarhet. Men det är inte Svenska kyrkan som definierar äktenskapet och det är inte heller Svenska kyrkan som förordnar prästerna att viga.

14. Prästen har ingen skyldighet att viga och därför kan det knappast i förlängningen ingå i hans tjänstbarhet.

15. Det är fortfarande möjligt för mig att leda gudstjänster, men inte som myndighetsutövning.

16. Efter att stat och kyrka skilts åt anser jag att mitt handlande bidrar till en sund och nödvändig utveckling av reformen.

5. Du har vid Din prästvigning lovat att ” troget efterleva kyrkans lag och ordning…”. Hur ser Du på Din begäran att Kammarkollegiet skulle återkalla förordnandet som vigselförrättare med vetskap om Ditt avgivna prästlöfte?

17. Jag menar att vigselförordnandet inte alls sorterar under Svenska kyrkans lag och ordning, utan under Kammarkollegiets.

18. Vigselrätten kan inte anses knuten till prästvigningen. Det kan därför inte sägas att jag varit illojal mot Svenska kyrkans ordning.

19. Svenska kyrkan definierar sig själv som en evangelisk-luthersk kyrka. Det betyder bland annat att vi inte ska blanda ihop det världsliga och det andliga på ett sådant sätt som Svenska kyrkan faktisk gör just nu. Istället borde vi arbeta för en renodlad civilrättslig ordning och att Svenska kyrkan ber och firar gudstjänst i ordets rätta mening.

20. Det är inte jag som har ändrat ÄB, utan staten. Svenska kyrkan har anpassat sig till denna förändring och därmed förändrat förutsättningarna för vigselgudstjänsten. Tvärtom har jag varit lojal mot mina prästvigningslöften från 1978 som jag lovade, men nu tvingades jag ta ställning till de nya förutsättningarna. Jag valde då att sända tillbaka förordnandet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra svar på dessa frågor som är präglade av "juristeri".
Thomas Andersson

Jonny sa...

Mycket bra svar präglade av skarp vishet.

Anonym sa...

Jag har inte följt diskussionen,vad det är som irriterar makten- handlar det inte om samvetsfrihet för anställda? Jfr riksdagsbeslutet om samvetsfrihet i vården, vilket tyvärr riksdagen röstade mot nyligen. Förberedelse till aktiv dödshjälp,och rätten att inte delta i abortverksamhet? Det är allvarligt både i kyrka och samhälle när samvetsfriheten begränsas! Astrid

Anonym sa...

Bra Håkan.

Äktenskapet skall ske mellan man och kvinna.