söndag, maj 08, 2011

Hoppas det blir ett riktigt, riktigt dåligt program.

Klockan är snart 21. det har varit en lång dag. Vi har haft en församlingsdag. Den började med Högmässa kl 11 och min uppgift var att predika över Joh 10:22-30. Veckans ämne är den gode Herden. Judarna omringade Jesus och frågade hur länge han skulle hålla dem i ovisshet, som om det vore hans fel att de inte kunde förstå. Jesus är tydlig i sin förkunnelse, men den är inte lätt att förstå om man inte tillhör honom. För att göra en lång historia kort var mitt huvudärende att vi inte kan räkna med den gode Herden om vi inte också räknar med Jesus som Herren. HERREN är min Herde och vi behöver få dessa epitet i rätt ordning. Först Jesus som Herren, sedan igenkännandes glädje och erfarenheten av att han är den gode Herden. Den som vill lyssna till predikan i sin helhet ska klicka här .

Efter en god lunch höll kyrkoherden ett anförande under rubriken Paradigmskifte. Det var ett 80-tal nyckelpersoner närvarande. Huvudföredraget, som jag hoppas vi får som fil, följdes av fyra korta seminarier på samma tema. Samtliga deltagare deltog i alla fyra seminarierna. Jag är ganska säker på att det satt igång en hel del tankar hos många. Eftermiddagen avslutades med ett panelsamtal som leddes av Runar Eldebo. Han predikade också i den avslutande gudstjänsten.

Det har varit mycket nu därför att förutom Hela Människans Riksstämma och Frimodig kyrkas årsmöte har jag alltså predikat och deltagit i församlingsdagen. Och ändå är det stiftsjuristernas undersökning av mitt fall som funnits med hela tiden. Imorgon ska jag ägna en stor del av dagen åt att förbereda mig. Även om jag har en hel del argument för varför de ska fria mig i Domkpaitlet den 16 maj ska argumenten sorteras.

Innan jag går ner för att se Agenda måste jag bara få ondgöra mig över de arma journalisterna. Jag har skrivit det förr. De är oftast komplett odugliga när det kommer till religiösa frågor och jag kan inte begripa varför de inte tar hjälp av några som förstår det bättre. Det är ett systemfel de lever med. Nu senast är det TV4:s Kalla fakta som gått in med dold kamera för att avslöja att det finns kristna som menar att homosexualitet är fel. Och dessa ska avslöjas. Och de ska hängas ut. Och de ska bespottas. Hur trött kan man inte bli?! Varför frågar de inte med öppen kamera? Varför undersöker de inte den kristna traditionen och försöker belysa den på ett sakligt sätt? Varför försöker de inte förstå? Varför lånar de sig till ett sådant smutsigt hantverk som det är att "vara ute efter någon eller några de i förhand bestämt"? Varför respekterar de inte religions- och åsiktfriheten? När de själva lever på den? Jag måste säga att det är väldigt svårt att känna någon som helst respekt för dessa murvlar. Hoppas det blir ett riktigt, riktigt dåligt program.

2 kommentarer:

Daniel Jaede sa...

Håkan, kan inte annat än hålla med dig i din kommentar. I den intoleranta toleransens namn är det tacksamt att angripa kristna och kristna företrädare.
För övrigt är dina blogginlägg så bra att de skulle kunna ges ut i bokformat, eller varför inte som en e-bok!

Håkan Sunnliden sa...

Tack Daniel för din uppmuntran. Jag som inte ens kan skriva ut bloggarna på skrivaren. Men det måste väl gå på något sätt? Om du Jacob läser detta - fundera på det.