Lukas berättade att det skedde
många tecken och under genom apostlarna och här följer ett exempel. Petrus och
Johannes gick vid nionde timmen upp till templet, sannolikt för att be. Apg 10:2. Vid den här tiden anbefalldes tre
bönestunder om dagen. Den första ägde rum tidigt på morgonen, den andra vid
nionde timmen, se Dan 6:10, 9:20 f och den tredje bönestunden var på kvällen.
Dessa tre bönestunder ska ha ersatt offren som inte kunde bäras fram sedan det
första templet förstörts. Vi delar in berättelsen i tre mindre avsnitt.
3 1 Petrus och
Johannes var på väg upp till templet vid bönetimmen, den nionde timmen. 2 Då
bar man dit en man som varit förlamad från födseln. Varje dag sattes han vid
den tempelport som kallas Sköna porten för att tigga av dem som gick in i
templet. 3 När han nu såg
att Petrus och Johannes skulle gå in i templet, bad han om en gåva.
Vid ingången till det heliga satt
en lam man, lam sedan födseln och buren dit av goda vänner. Han hade inte
tillgång till templet, eftersom 3 Mos 21:16 ff och 5 Mos 23:1 föreskriver att
ingen halt eller lytt, ingen hedning eller oren fick orena templet. Till en
början gällde föreskrifterna prästerna men de kom så småningom att utvidgas så
att det gällde hela folket. Tempelplatsen ansågs vara en förgård av det
himmelska och ingen oren får vara där. Platsen är till för det försonade,
befriade och helade folket. Guds folk skulle utgöra ”ett rike av präster och
ett heligt folk”, se 3 Mos 21:16 ff. Denna bakgrund ger färg åt det som nu
sker.
4 Då fäste de
blicken på honom, och Petrus sade: "Se på oss!" 5 Mannen såg uppmärksamt på dem och
väntade sig att få något. 6 Men
Petrus sade: "Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag
dig. I Jesu Kristi nasaréns namn: res dig och gå!" 7 Han grep honom i högra handen och
reste honom upp, och genast fick mannen styrka i fötter och vrister. 8 Han hoppade upp och stod upprätt.
Sedan började han gå och följde med dem in i templet där han gick runt och
hoppade och prisade Gud.
Petrus som kallats att sprida
evangelium fäster blicken på den lame och får kontakt med denne. Sedan talar
Petrus evangelium till honom och handlar i enlighet med Jesu ord i Matt 10:1
och Mark 6:7. Händelsen påminner starkt om Jesu egna under i till exempel Mark
2:1–12 och Luk 8:54 och utan att gör någon regel av det så finns ett
genomgående mönster i dessa berättelser.
- Situationen presenteras för läsaren
- Den hjälpbehövande vänder sig till apostlarna
- Petrus talar evangelium i Jesu namn
- Kroppslig beröring
- Botandet äger rum omedelbart
- Botandet demonstreras
- Effekten av botandet bevittnas av många
- Alla prisar Gud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar