måndag, september 17, 2018

Apg 3:1-8


Lukas berättade att det skedde många tecken och under genom apostlarna och här följer ett exempel. Petrus och Johannes gick vid nionde timmen upp till templet, sannolikt för att be.   Apg 10:2. Vid den här tiden anbefalldes tre bönestunder om dagen. Den första ägde rum tidigt på morgonen, den andra vid nionde timmen, se Dan 6:10, 9:20 f och den tredje bönestunden var på kvällen. Dessa tre bönestunder ska ha ersatt offren som inte kunde bäras fram sedan det första templet förstörts. Vi delar in berättelsen i tre mindre avsnitt.

3 1 Petrus och Johannes var på väg upp till templet vid bönetimmen, den nionde timmen. 2 Då bar man dit en man som varit förlamad från födseln. Varje dag sattes han vid den tempelport som kallas Sköna porten för att tigga av dem som gick in i templet. 3 När han nu såg att Petrus och Johannes skulle gå in i templet, bad han om en gåva.

Vid ingången till det heliga satt en lam man, lam sedan födseln och buren dit av goda vänner. Han hade inte tillgång till templet, eftersom 3 Mos 21:16 ff och 5 Mos 23:1 föreskriver att ingen halt eller lytt, ingen hedning eller oren fick orena templet. Till en början gällde föreskrifterna prästerna men de kom så småningom att utvidgas så att det gällde hela folket. Tempelplatsen ansågs vara en förgård av det himmelska och ingen oren får vara där. Platsen är till för det försonade, befriade och helade folket. Guds folk skulle utgöra ”ett rike av präster och ett heligt folk”, se 3 Mos 21:16 ff. Denna bakgrund ger färg åt det som nu sker.

4 Då fäste de blicken på honom, och Petrus sade: "Se på oss!" 5 Mannen såg uppmärksamt på dem och väntade sig att få något. 6 Men Petrus sade: "Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig. I Jesu Kristi nasaréns namn: res dig och gå!" 7 Han grep honom i högra handen och reste honom upp, och genast fick mannen styrka i fötter och vrister. 8 Han hoppade upp och stod upprätt. Sedan började han gå och följde med dem in i templet där han gick runt och hoppade och prisade Gud. 

Petrus som kallats att sprida evangelium fäster blicken på den lame och får kontakt med denne. Sedan talar Petrus evangelium till honom och handlar i enlighet med Jesu ord i Matt 10:1 och Mark 6:7. Händelsen påminner starkt om Jesu egna under i till exempel Mark 2:1–12 och Luk 8:54 och utan att gör någon regel av det så finns ett genomgående mönster i dessa berättelser.

  • Situationen presenteras för läsaren
  • Den hjälpbehövande vänder sig till apostlarna
  • Petrus talar evangelium i Jesu namn
  • Kroppslig beröring
  • Botandet äger rum omedelbart
  • Botandet demonstreras
  • Effekten av botandet bevittnas av många
  • Alla prisar Gud
 Detta mönster går igen i till exempel Apg 9:36-43. 14:8-12 och 20:7-12.



Inga kommentarer: