fredag, september 07, 2018

Apg 2:37-41


2 37 När de hörde detta högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: "Bröder, vad ska vi göra?" 38 Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helig Ande som gåva. 39 Löftet gäller er och era barn och alla dem som är långt borta, alla som Herren vår Gud kallar." 40 Med många andra ord vittnade han och vädjade till dem: "Låt er frälsas från det här bortvända släktet!" 41 De som tog emot hans ord döptes, och antalet lärjungar ökade den dagen med omkring tre tusen.

I v 37-41 manar Petrus till omvändelse. De har blivit träffade i sina hjärtan och frågar vad de ska göra. Så hade de en gång tidigare frågat Johannes döparen, Luk 3:10 ff, när denne förkunnat och svaret är detsamma: ”Omvänd er och låt er döpas” men med tillägget ”i Jesu Kristi namn”. Det grekiska ordet metanoia som vi översätter med ”omvändelse” är något mer än att bara ändra sitt sätt att tänka. Det är en total omläggning av livsinriktningen. I stället för att vandra bort från Gud ska de vandra med Gud, rätta sig efter Honom och hans evangelium. Det sker genom att de låter döpa sig. I dopet tar Gud upp dem som sina barn. Dopet har här fått en annan, mer fulländad innebörd än tidigare. För att förstå detta hänvisar jag till min kommentar av Matteus 3:11–12. Att döpas i Jesus Kristi namn kan också översättas till Jesu Kristi namn.

Det är knappast troligt att de första lärjungarna var döpta till Jesus Kristus, 8:16 och 19:5. De var redan upptagna när de vandrade med honom och kunde därför ta emot den Helig Ande. Men dessa åhörare behövde först bli upptagna. Sedan ska de få den Helig Ande som gåva. I urkyrkan hörde dopet i vatten och Ande samman.

Vi lägger också märke till att Petrus menar att Guds löften gällde ”alla”, ”er och era barn” och ”alla dem som Herren kallar”. Av v 40 förstår vi att Petrus manade dem till omvändelse flera gånger, även med andra ord. Dopet har en central ställning i den kristna tron och innehåller ett flertal motiv. De vanligaste är

  1. Skapelsemotivet, (Den nya människan föds ur vatten)
  2. Exodusmotivet, (från träldom till Löfteslandet, genom Röda Havet)
  3. Död- och uppståndelsemotivet (korsfäst med Kristus och leva inför Gud)
  4. Gammal och ny människa (bytet av gamla kläder mot nya)

Låt er frälsas från detta onda släkte, 5 Mos 32:5 och Ps 78:8, är det släkte som vandra bort från Gud. Det är, menar jag, omöjligt att tänka sig att vi idag blir kristna på något annat sätt. Idag behöver människor bli frälsta från sin självupptagenhet, från människofruktan och otro. Många behöver bli frälsta från otro, vrede, besvikelser och bitterhet. Andra från depressioner, missbruk av olika slag och självmordstankar, befrias från sitt eget fängelse, från ett liv utan Gud och utan hopp i världen. Resultatet av Petrus pingstpredikan är slående. 3 000 blev omvända till Jesus Kristus. Det är sannolikt att även barn och anställda, hela hushållet, räknades in i denna siffra, se 16:15.

Inga kommentarer: