2 37 När de hörde
detta högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra
apostlarna: "Bröder, vad ska vi göra?" 38 Petrus
svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att
era synder blir förlåtna. Då får ni den helig Ande som gåva. 39 Löftet
gäller er och era barn och alla dem som är långt borta, alla som Herren vår Gud
kallar." 40 Med många andra ord vittnade han och vädjade
till dem: "Låt er frälsas från det här bortvända släktet!" 41 De
som tog emot hans ord döptes, och antalet lärjungar ökade den dagen med omkring
tre tusen.
I v 37-41 manar Petrus till omvändelse. De har blivit träffade i sina
hjärtan och frågar vad de ska göra. Så hade de en gång tidigare frågat Johannes
döparen, Luk 3:10 ff, när denne förkunnat och svaret är detsamma: ”Omvänd er
och låt er döpas” men med tillägget ”i Jesu Kristi namn”. Det grekiska ordet metanoia som vi översätter med
”omvändelse” är något mer än att bara ändra sitt sätt att tänka. Det är en
total omläggning av livsinriktningen. I stället för att vandra bort från Gud
ska de vandra med Gud, rätta sig efter Honom och hans evangelium. Det sker
genom att de låter döpa sig. I dopet tar Gud upp dem som sina barn. Dopet har
här fått en annan, mer fulländad innebörd än tidigare. För att förstå detta
hänvisar jag till min kommentar av Matteus 3:11–12. Att döpas i Jesus Kristi namn kan också översättas
till Jesu Kristi namn.
Det är knappast troligt att de
första lärjungarna var döpta till Jesus
Kristus, 8:16 och 19:5. De var redan upptagna när de vandrade med honom och
kunde därför ta emot den Helig Ande. Men dessa åhörare behövde först bli
upptagna. Sedan ska de få den Helig Ande som gåva. I urkyrkan hörde dopet i vatten
och Ande samman.
Vi lägger också märke till att
Petrus menar att Guds löften gällde ”alla”, ”er och era barn” och ”alla dem som
Herren kallar”. Av v 40 förstår vi att Petrus manade dem till omvändelse flera
gånger, även med andra ord. Dopet har en central ställning i den kristna tron
och innehåller ett flertal motiv. De vanligaste är
- Skapelsemotivet, (Den nya människan föds ur vatten)
- Exodusmotivet, (från träldom till Löfteslandet,
genom Röda Havet)
- Död- och uppståndelsemotivet (korsfäst med Kristus
och leva inför Gud)
- Gammal och ny människa (bytet av gamla kläder mot
nya)
Låt er frälsas från detta onda
släkte, 5 Mos 32:5 och Ps 78:8, är det släkte som vandra bort från Gud. Det är,
menar jag, omöjligt att tänka sig att vi idag blir kristna på något annat sätt.
Idag behöver människor bli frälsta från sin självupptagenhet, från
människofruktan och otro. Många behöver bli frälsta från otro, vrede,
besvikelser och bitterhet. Andra från depressioner, missbruk av olika slag och
självmordstankar, befrias från sitt eget fängelse, från ett liv utan Gud och
utan hopp i världen. Resultatet av Petrus pingstpredikan är slående. 3 000
blev omvända till Jesus Kristus. Det är sannolikt att även barn och anställda,
hela hushållet, räknades in i denna siffra, se 16:15.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar