3 13 Nej, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud,
våra fäders Gud, har förhärligat sin tjänare Jesus. Ni utlämnade och förnekade
honom inför Pilatus när han hade bestämt sig för att frige honom. 14 Ni
förnekade den Helige och Rättfärdige och krävde att få en mördare fri! 15 Livets
furste dödade ni, men Gud har uppväckt honom från de döda. Det är vi vittnen
till. 16 Och genom tron på hans namn har det namnet gett
styrka åt denne man som ni ser och känner. Tron som kommer genom det namnet har
gett honom full hälsa, som ni alla ser.
V 13 Jesus kallas för tjänare endast fyra gånger i NT, alla fyra
gångerna i Apostlagärningarna, 4:30. Uttrycket för tankarna till Jes 52:13 där
det sägs att denne ska bli upphöjd. Den upphöjelsen kan här förstås på två
sätt. Dels syftar upphöjelsen på Jesus död, begravning, uppståndelse och
himmelsfärd och dels blir han upphöjd, bemäktigad och ärad genom det under det
just blivit vittnen till. Nu anklagar Petrus folket för att de blundar för detta
faktum.
V 14-15 Han gör det trefaldigt. Först har de utlämnat och förnekat
Jesus, medan Pilatus försökte fria honom. Sedan har de förnekat ”den helige och
rättfärdige” och i stället har de begärt en mördares frigivning. För det tredje
har de genom detta dräpt ”vägvisaren till livet”, grekiska archegos. Det grekiska ordet kan också översättas med ord som
upphovsman, furste eller anförare, se Hebr 2:10 och 12:2.
Men mot folkets orättfärdiga
handlande står att Gud uppväckt honom. Uppståndelsen från de döda blir här
beviset på att Jesus var oskyldig, helig och rättfärdig.
V 16 säger två gånger att undret skett genom tron. Här måste vi
tolka ordet tro. Det kan förvisso handla om den lames tro, men också om
apostlarnas tro. Avgörande är emellertid att det är en tro på Gud för det är
Han som botar den lame.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar