fredag, augusti 02, 2024

Materialet är underordnat samtalet

 Nu befinner jag mig i Halmstad. Lite ensamt här på hotellet, men det ger tid för tankar. Jag kan inte släppa Almkvists ledare från i går. Den var bra. Nu kommer något väsentligt upp till ytan. Många kristna lämnar sina församlingar, men varför? Eller bättre; vad kan vi göra åt det?

Det verkar som att seriösa kristna inte längre finner sig i program baserade församlingar. Alla dessa metoder som syftar till att samla folk, underhålla eller engagera på annat sätt håller inte längre. Vi lever i ett individualiserat samhälle, ett samhälle där människor via nätet har tillgång till hela världens utbud. Det är lätt att förstå att församlingar i allmänhet vill samla folk, helst mycket folk. Problemet är bara att då blir metoderna därefter, men vi möter inte människornas behov. Vilka behov?

Enskilda människor är förvisso mycket självcentrerade, men är de seriösa vill de också få del av det existentiellt bästa. Vem kan möta individens behov av uppmärksamhet, närhet, omsorg, läkedom och kärlek? Vi vet att det bara kan ske i nära och förtroendefulla relationer. Vem har tid med sådant?

Det som stör mig är att det finns möjligheter, men knappast i det stora. Det är inte de stora församlingarnas förnäma program som möter behoven. Det är endast de små sammanhangen. Slutsatsen borde vara enkel även om den kan tyckas svår: De små sammanhangen med de nära relationerna, läkedomen, kärleken OCH de bästa sätten att förmedla detta har framtiden för sig.

Jag presenterade HåVi:s material för en föredömlig kristen ledare och han sa: "Det är lätt att överskatta ett material". Han har alldeles rätt. Det är därför materialet är underordnat det goda samtalet, men materialet behövs. Det lägger grunden för och leder, i bästa fall, samtalet i rätt riktning.

Det finns ingenting som slår Guds personliga tilltal till en människa, möjligheten att få samtala om väsentligheter och en god vägledare. Tänk om vi kunde hjälpas åt med att sjösätta de tankarna och att skickliggöra varandra?! Jag tror verkligen att Gud vill leda oss in i den tiden.

Så går tankarna en fredagskväll i väntan på en ny spännande dag i morgon då jag ska till Gullbrannagården.


Inga kommentarer: