söndag, augusti 25, 2024

Allas lika värde

Så härligt att få ha lite "semester". Kari och jag befinner oss i Branäs uppe i norra Värmland. Här har vi tillgång till en stuga. Vi brukar resa hit, till Sveriges sydligaste fjällvärld, åtminstone någon gång per år. Helst vid den här tiden när vinterns skidsäsong är över.

Den här gången blir det nästan två veckor och jag har med mig sex böcker. Hoppas och tror att det ska räcka. Just nu läser jag Malcolm Gladwells bok The tipping point. Jag läser den i översättning och då heter den Den tändande gnistan. Det är en intressant och tankeväckande bok. Den handlar om hur epidemier sprider sig fast inte om sjukdoms epidemier utan snarare om hur idéer sprider sig. När de rätta förutsättningarna föreligger smittar idéerna från person till person, som vi föreställer oss en väckelse. Jag hade hört talas om boken tidigare, men inte förrän dagen innan avresan blev det av att jag lånade den på biblioteket. Jag kommer förmodligen at läsa ut boken redan i dag.

Parallellt med bokläsandet fortsätter jag att fundera över relationen mellan Guds skapelseordningar och den patriarkala ordningen. Kan det vara så i vårt jämlika samhälle att den patriarkala ordningen finns där under ytan? Just därför att den är en del av skapelseordningen? Kanske är det så att den ligger till grund för oss, men att den tar sig olika uttryck i olika tider och kulturer. Även om vi som kristna ser man och kvinna som komplementära behöver det inte motsäga ett rätt patriarkalt tänkande. 

Paulus var helt införstådd med att man och kvinna, fri och slav, arbetsgivare och arbetstagare var "ett i Kristus". Det borde vara en självklarhet också för oss som är kristna. Lika självklart är det att vi är olika, att vi har olika livsuppgifter, olika utrustningar, olika mogna och kompletterar varandra. Det kan inte vara något underligt. Likaså torde lika lön för lika arbete vara en självklarhet.

Jag tror att förvisso att "synden är med i allt" och att den i ett patriarkalt system blir fruktansvärt förtryckande. Men ett sådant förtryck är lika vanligt i ett jämställt samhälle. Eller i ett komplementärt samhälle. 

Varför, för övrigt, lyfts alltid de negativa exemplen fram när det gäller den patriarkala ordningen? Varför inte "den starkes" ansvar? 

Så går funderingarna när jag tycker mig förstå Paulus allt bättre. Han inte bara bejakade sin tid och kultur utan framför allt levde han i gemenskap med Herren Jesus. Den gemenskapen var överordnad alla möjliga och omöjliga ideologier som florerade i Kolosse.

Alla människors lika värde är en biblisk dogm redan på skapelsens plan. Än mer på frälsningens. I Skriften förvekligades den genom den patriarkala ordningen.


Inga kommentarer: