lördag, augusti 17, 2024

Det nya livet, vecka 2

 Sitter för stunden på Stadshotellet i Katrineholm. Jag var med om en klassträff i går kväll. Det var sextio år sedan vi möttes och jag måste säga att det var rätt speciellt att mötas efter så lång tid. Några har jag mött under åren, men de flesta inte. Vi var 20 personer så det gick inte att tala så ingående med alla, men jag hann uppfatta att vår Herre verkligen har en plan för alla människor. Även om inte alla förstår det.

Nu ska jag strax i väg för att träffa min bror som fortfarande bor i Katrineholm och sedan några av mina närmaste bröder och systrar i tron på Herren Jesus. Det ska bli spännande att få möta några av dem som kom till tro, mycket som ett resultat av väckelsen på Fjellstedtska. Jag får väl återkomma i saken.

Just innan jag ska packa i hop och ge mig i väg såg jag igenom det videoklipp som Victor och Jacob gjorde tillsammans med mig om bönen, eller "Hur man lyssnar till Herren". Det var väldigt intressant måste jag säga att få lyssna till sönerna i en sådan viktig sak. Du hittar klippet på Youtube.

HåVi production har nyskrivit och gett ut ett materia för nykristna. Var för sig studerar två personer (eller flera), fem dagar i veckan, ett mindre bibelstudium på ett tema. Första vecka handlade mest om det nya livet och den andra om hur man lyssnar till Herren. Efter veckans studier möts man för ett samtal. Det kan vara något ovant till en början, men så fort samtalet kommer i gång brukar det lossna. I slutet av boken finns dessutom en handledning för samtalet.

Victor och Jacob tyckte vi skulle spela in några korta klipp som en inspiration för att sådana samtal. Så varje torsdag under fem veckor släpps ett nytt sådant samtal. I torsdags släpptes det andra samtalet, det om bönen. Det är 13 minuter långt (eller kort) så ta gärna en stund att lyssna till det. Nu har sönerna varit kristna praktiskt taget hela livet så kanske borde jag inte vara överraskad, men jag tyckte deras insikter var väldigt mogna. Då håll till godo. 


Inga kommentarer: