fredag, september 16, 2022

Sunnlidens lilla katekes

Tidningen Dagen var visst innehållsrik idag. Här hittade jag en recension skriven av Bo Wettéus Det var länge sedan jag träffade honom. Han var en gång i tiden pastor i Baptistkyrkan i Aneby och engagerad i Ralingsås, både med bibelskolan Livskraft och Kronobergs missionen. Han måste vara omkring 80 år vid det här laget. Det är roligt att han läst min bok.



Det är roligt att Bo läst boken dels därför att han är baptist och jag har försökt vara ekumenisk, dels på grund av sin ålder vilket är en garanti för att han har förståelse för vad jag skriver. Jag saxar något ur recensionen:

I boken beskriver han sin egen tro och vad det är som gjort att han blev kristen och fortfarande är det. Det är en stark betoning på Bibeln, dopet och frälsnings visshet som den döpte kan leva i. Undervisningen är starkt Jesus-centrerad och författaren avfärdar alla andra frälsnings vägar som återvändsgränder.

I kapitlet "Dopet i den helige Ande" berättar han om hur han påverkats av den karismatiska väckelsen. Han förstod hur viktigt det var att synliggöra dopet i den helige Ande ... han vill undvika att se andedopet som bara en teori utan som en erfarenhet grundad i en historisk händelse.
 
Alla goda lutheraner, speciellt inom högkyrkligheten, kanske inte skulle hålla med om dessa ord, men Sunnliden vill förena god och sund teologi med starka andliga erfarenheter.

Att kalla boken "Sunnlidens lilla katekes" är kanske att ta i, men den ger mycket grundläggande undervisning om vad det är att vara och förbli en levande kristen och kan säkert hjälpa många på trons väg. 

Det var goda ord från en broder som levt hela sitt liv i en baptistisk tradition. Det visar att när vi vill hålla oss till Jesus och den heliga Skrift är inte skillnaderna så avgörande. Att kalla boken för Sunnliden lilla katekes är som sagt att ta i, men vackert.

Boken kan köpas i bokhandeln, beställas från förlaget Semnos eller direkt av mig, 225;- plus frakt.

Inga kommentarer: