tisdag, september 13, 2022

Den gröne jägaren

 Bilden är någon vecka gammal. Den är från dagen då jag spelade in ljudboken. Vi tog lunch, gick tvärs över Götgatan och stannade hos Den gröne jägaren. Där kunde vi äta den godaste Fish and Chips jag någonsin ätit. Plus att jag hade direkt utsikt mot min barndoms gata Kocksgatan. Den börjar på andra sidan Götgatan, Götgatan 64.

När jag läser lite mer om restaurangen får jag veta att Jacob Johans Anckarström lär ha ätit sin middag här den 16 mars 1792, innan han tog sig ner till operamaskeraden där han sköt ihjäl kung Gustav III med en pistol laddad med metallskrot.


Restaurangen Den gröne jägaren såg dagen ljus redan på 1600-talet. Då låg den visserligen ett par kvarter längre nordöst till, men i alla fall. Då hette ön Åsön. Det var först 1868 som namnet blev Södermalm.


 


Det var ganska lugnt på restaurangen vid den hör tiden, men när det är matchdag, det vill säga när Hammarby spelar match hemma, är restaurangen fylld av supporters. Några timmar innan och några timmar efteråt för eftersnack.

Inga kommentarer: