torsdag, augusti 18, 2022

Grekland

 Så underbart! Kari och jag befinner oss för närvarande i Paleros i Grekland. Kari har jobbat hela sommaren och jag tillbringade hela förra veckan i Transtrand så nu kopplar vi verkligen av. Det blir sol och bad för hela slanten. Nästan. Idag (tredje dagen) behöver vi faktisk vila från solen. Den är oerhört intensiv och vi blir snabbt brända. 

Så vi har nu lyssnat till en inspelning av Christian Braw. Oerhört bra och lärorikt. Den som vill veta mer om kyrkans historia i Sverige ska absolut lyssna på detta klipp och ett liknande som kom i dag  Vill du lyssna på dagens så klicka här..



Christian ger perspektiv på kyrkan i Sverige och eftersom jag är lite insatt sedan tidigare drar jag efter andan när jag hör honom. Till exempel lyfter han detta enkla faktum att kyrkan är en. Reformationen ändrade inte på det. Vidare får jag veta att Martin Luther knappast var den viktigaste personen när det kom till reformationen i Sverige. Kort sagt: mycket intressant och lärorikt. Rekommenderas.

I morgon ska vi ut på en båtresa i det joniska havet. Vi har gjort den tidigare, men ser ändå fram emot den. Vi kommer bland annat besöka Porto Katsiki som har en av de vackraste stränderna som finns här, Vidare Ithacha, platsen där legenden om Odysseus utspelade sig. och ön där Aristoteles Onassis bodde. Ja, det ska bli skönt med denna dagsutflykt.

Ska försöka återkomma med några andras tankar senare i veckan. önskar er allt gott tills vidare.



Inga kommentarer: