fredag, augusti 12, 2022

CREDOS Ungdomsutbildning

 Det är fredag och jag har varit med om en fantastisk vecka som inte är slut än. I morgon har jag mina två sista lektioner, GT 12 om tiden fram till Andra templet och sedan Dogm 14 om Guds ord och sakrament. Därefter är det endast ett klipp kvar för denna vecka och vi har gått igenom 14 videoclip från Bibelskolan-on-line. Under året som sedan ligger framför oss gör vi ytterligare 11 visningar och går i mål. Då har "eleverna" gått igenom alla 75 avsnitten och ägnat ungefär en timme åt varje avsnitt. Gissa om de är taggade och gissa om dem är sugna på att besöka din skola!



Jag måste sägas att jag imponeras av dessa ungdomar från 16 år och uppåt. De flesta tror jag har fyllt 18. De är i stort sett handplockade och kommer oftast, men inte alltid, från kristna uppväxtmiljöer. De har goda förkunskaper. Bättre än många församlings anställda. De ställer gärna frågor och fördjupar samtalen. De har lätt för att diskutera eftersom de är så "hungriga" efter att lära känna Gud.

CREDO hette på min tid för SESG. Rörelsen bytte namn 1997. Annars har rörelsen har funnits i nästan 100 år (sedan 1924). Det var till en början en samverkan mellan studenter i Norden och finns nu separat i vart och ett av de nordiska länderna. Jag hade min första prästtjänst i CREDO, med inriktning just på skolungdomar. Därför är det extra fantastiskt att jag nu får undervisa via Bibelskolan-on-line och följa dessa "elever" under tre år. Så lång tid tar det att gå igenom de 75 videoklippen. Såg förresten att det nu fattas fyra elever för att antalet ska bli 700 personer! Det är klart att jag är tacksam!

Inga kommentarer: