onsdag, april 18, 2018

Riktigt bröd och vin?

Oj, oj, oj - nu händer det mycket. Då tänker jag inte bara på att Bajen slog BP med 4-0 häromdagen och att jag hade glädje av att få se matchen på plats. Jag tänker lika mycket på att kommentaren till Galaterbrevet kom idag och att jag ägnat några timmar åt att skicka ut den till er som hade förhandsbeställt. Vilket kärt arbete. Hoppas nu att boken blir till stor glädje och välsignelse för de många.

Jag tänker också på dagarna med Kyrklig Samling och naturligtvis på morgondagen och helgen som ligger framför mig då jag ska till Albanien och undervisa blivande ledare. Men låt mig ta en sak i taget.

Mötet med Kyrklig Samling uppskattade jag mycket. Det är fantastiskt överlåtna människor jag har fått möta. Människor som ber, arbetar och gråter på grund av Svenska kyrkans situation. De flesta är i min ålder, det vill säga övre medelåldern och gång efter annan saknar jag de yngre. Jag undrar uppriktigt sagt var de yngre befinner sig och vad de får sig till livs - andligt sett.

Det pågår ett samtal inom Kyrklig Samling om gudstjänstotrygghet. Det är väl så många trogna ser på det hela. Inte särskilt konstigt med tanke på den förskjutning som ägt rum från kristen tro till moralism och terapi. Men läget är än allvarligare. det handlar inte om otrygghet utan om osäkerhet. Vad är skillnaden? Någon förklarade. Otrygghet är en sak för Socialtjänsten. Osäkerhet är en uppgift för militären. Så är det naturligtvis. Skönt med någon som kan urskilja och som vågar säga det. Det är inte bara en fråga om hur individen kan uppleva gudstjänsten utan en fråga om hur det faktiskt förhåller sig. Låt mig få fråga di käre läsare. Vilken gud är det Svenska kyrkan och din församling talar om och ber till? Det är inte längre självklart att vi talar om Bibelns Gud, det vill säga om HERREN och Fadern. Hur ser det ut i din församling? Vågar du höra vad som faktiskt sägs när du sitter i högmässan?

En andra fråga: Driver predikanten Kristus? Eller talar han/hon i bästa fall bara om Kristus? Kan det rent av vara så att du lyssnar till moralism? Till terapi prat i största allmänhet? Stannar förkunnelsen vid ett allmänreligiöst tal om gud? Kan det rent av vara så att Marcion går igen? Han som talade om att vi inte behöver den bibliska bakgrunden eller menade att det i världen pågår en kamp mellan gott och ont? Är det så att Pelagius går igen? Han som hävdade att människan var utan arvsynd, utan köttslig natur? Som menade att det du eller jag åstadkommer har betydelse för vår frälsning? Har du koll?

En tredje: Är den präst du sitter hos verkligen en präst? Är hon/han präst till funktionen? Har det som jobb? Eller hon/han bara en "lejd herde"? Frågorna är brännande och det stannar inte vid otrygghet utan det handlar om osäkerhet. Och en fjärde: Hur firas nattvarden? Används glutenfritt bröd som inte är bröd? Eller används alkoholfritt vin som inte är vin? Hur lyder nattvardsbönerna?

Jag har en känsla av att många lekmän inte har en susning om vad kyrka och ämbete handlar om. Man lever i godan tro, men det kommer inte att hålla i längden. Det här var några tankar jag fick under några goda dagar. Jag skulle gärna berätta mer men utrymmet tillåter inte det. Kanske kan jag återkomma.

Om du vill ha ett exemplar av Galaterbrevet - en bibelteologisk kommentar så får du gärna höra av dig till hakan.sunnliden@telia.com. KOstnaden är 175;- plus frakten. I morgon firar vi Ökenmässan i Mariakyrkan och om du har möjlighet och vilja att  komma är du välkommen. Allt gott!

11 kommentarer:

Jonna sa...

Hej jag vill gärna höra mer om dina tankar gällande att glutenfritt bröd inte skulle vara bröd och att alkoholfritt vin inte skulle vara vin?

claes sjodahl sa...

Halleluja till dina ord.

Anonym sa...

Jonna som nattvardselement ska användas alkoholhaltigt vin och bröd med gluten, då det var det som användas och då vi kan vara säkra på att vi i nattvarden får ta emot Jesu kropp och blod i brödet och vinets gestalt. Det räcker dock om det är låg halt av gluten och u vinet blandar man i lite vatten (då det rann både blod och vatten ur Jesu sår då han blev stucken med spjutet då han hängde på korset). Om du går på en mässa Jonna och det är alkoholfritt vin eller glutenfria oblater bör du inte ta emot nattvarden.

Sen är det förstås en annan fråga beträffande vem som är celebrant.

Ytterligare en fråga som är en ordningsfråga men viktig sådan är att egen intinktion, dvs att man doppar hostian i vinet, är direkt olämplig och innebär en ovärdig hantering av nattvarden (som tyvärr uppmuntras). Det bästa är att ta emot allt direkt i munnen.

Jonas M

claes sjodahl sa...

Jippi, nu kom Jonas M med regelboken så nu blir det ordning och reda. Men ursäkta en fråga? Var finns Jesus i allt detta? Han Jesus som är i mig och jag i Honom som vill göra livet till en underbar vandring med honom.

Paulus skriver 2 Kor.3:17 "Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet."

Trevlig helg.

James Kenny's Blogspot sa...

Frid broder Hakan,
My question is not so much what bread and wine is used in communion but whether people believe as the Catholics do that the priest in his function is able to transform the bread and wine into the literal body and blood of our Lord Jesus the Christ and therefore sacrifice Him over and over again at the altar?
I would love to here your views on this issue.
Gud Välsignar Er!
James

Anonym sa...

Claes du ställer en märklig fråga i sammanhanget liksom ditt refererade Bibelställe inte tillför något. I eukaristin förvandlas bröd och vin till Jesu Kristi verkliga kropp och blod i brödets och vinets gestalt. Varför då fråga var Jesus finns?

Däremot finns han inte i de glutenfria oblaterna och i druvsaften i större utsträckning än i filmjölken eller dillchipsen.

James Kenny The Sacrifice of the Mass does not mean that the sacrifice is another sacrifice than the sacrifice of the cross.

Jesus says; this is my body/blood...therefor the bread and wine is truly transformed to his body and blood. A the Bible says.

Jonas M

Håkan Sunnliden sa...

Jonna, jag tycker Jonas M gav dig ett bra svar. Det är viktigt för oss att göra som Jesus säger. Om vi avviker från det vad ska vi då hålla oss till?

Och till min käre br James vill jag endast påpeka att det finns olika traditioner inom kristenheten. I den stora traditionen är både elementen, bröd och vin, och intentionen bakom det vi gör. På medeltiden var det förvissso så att många romare menade att prästen hade förmåga att offra Kristus på nytt. Idag är det nog annorlunda som Jonas M påpekar.

Anonym sa...

Jag skulle vilja lägga till att olika uttryckssätt fordom har skapat konflikter i onödan fast man egentligen tror samma sak med något andra ord. Exempel på detta är de österländska kyrkor som inte deltog på alla de sju första ekumeniska koncilierna. När ni t ex Katolska kyrkan och Koptiska ortodoxa kyrkan för samtal med varandra på senare tid har man kommit mycket närmare varandra.

Jonas M

Anonym sa...

Med stor förvåning menar man att alkoholen är ett måste för att nattvarden ska äga giltighet. Jesus säger inte det. Jag rekommenderar att man gör måltiden till en åminnelsehögtid, precis som Jesus menade. Det handlar om relation och inte religion.

deell sa...

Anonym verkar vilse. På Jesu tid hade allt vin alkohol. Allt. Inget undantag. För måltidsbruk blandades det med vatten. Timoteus som var radikal och avstod från vin blev dålig i magen av vattnet varvid St Paulus rekommenderar: "Drick lite vin för din mages skull". Detta då vinet meddelst alkohol är bakteriedödande, i synnerhet när det serveras i en kalk av silver. Jag vet inte varför du har ett problem med detta?

Anonym sa...

Är på intet sätt vilse,däremot verkar flera skribenter vilse eftersom man man menar att nattvarden blir giltig endast om alkohol är inblandad. Här har man, eller vill inte riktigt förstå nattvardens egentliga betydelse.
Läs texten en gång till och reflektera över vad Jesus menar att nattvarden betyder. Gör måltiden till en påminnelse om vad Jesu försoningsverk egentligen innebär.
Döm inte dina bröder som följer Jesu uppmaning. Alkohol eller inte är inte det viktiga. Istället för att fokusera på alkohol eller annan dryck, fokusera och påminn dig om det Jesus gjorde för dig på Golgata. Då kommer kärleken till dina medbröder att öka och Herren som ser in i människans hjärta får döma motiven till våra handlingar och beslut .