Här följer så fortsättningen av föredraget jag höll i lördags. Håll till godo.
_____________
Det är vedertagen sociologi att säga att vi har den perfekta organisationen för att uppnå just det resultat vi för närvarande ser. Svenska kyrkans organisation har formats under en mycket lång tid och det är inte enkelt att ändra de grundläggande strukturerna. Kanske är det rent av omöjligt, men det kan uppstå nya strukturer också inom Svenska kyrkan!
_____________
Det är vedertagen sociologi att säga att vi har den perfekta organisationen för att uppnå just det resultat vi för närvarande ser. Svenska kyrkans organisation har formats under en mycket lång tid och det är inte enkelt att ändra de grundläggande strukturerna. Kanske är det rent av omöjligt, men det kan uppstå nya strukturer också inom Svenska kyrkan!
Överallt
där människor finner varandra organiserar de sig med nödvändighet. Det sker i
regel spontant. När människor vill träffas bestämmer de när och var. Är det
flera kommer man medvetet eller undermedvetet överens om spelreglerna. Varför
ska det vara så besvärligt när kristna människor ska träffas? Varför är vi så
snabba att tala om splittring? Varför mumlas det om sekterism? Varför är de
kristna så rädda? Problemet har sannolikt en historisk förklaring. Vi lever
inte längre i ett enhetssamhälle men Svenska kyrkans självbild tycks vara som
gjuten i betong.
I ett
samhälle som vårt borde det inte var svårt att förstå och att bejaka
mångfalden. Den stora utmaningen för oss som kristna är att se hur vi alla hör
ihop i Kristus.
Vi
kristna ska förvisso förvalta traditionen, Ord och Sakrament. Vi får inte
förvanska traditionen genom att lägga till eller dra ifrån väsentliga delar.
Men vi ska inte bara bevara gårdagen.
Vi ska också gestalta framtiden. Vi är ett eskatologiskt folk och vi får vår
andliga näring från himlen. Det är inget mindre än den himmelska församlingen som ska vara förebilden för oss, som vi ska försöka gestalta med frid, rättfärdighet och glädje. Redan Moses hade sin förebild i himmelen när han lät bygga tabernaklet. Naturligtvis finns den en spänning mellan verkligheten och idealet, men ingenstans får vi veta att vi är kallade att anpassa oss till verkligheten, snarare är vi kallade att förändra verkligheten. Vår Gud kommer än idag för att bygga sin församling och Paulus berättar till
dels för oss hur det går till i Ef 4. Gud ger oss till varandra som gåvor. Alla
bidrar på sitt sätt men särskilt nämner Paulus apostlar, profeter, evangelister,
herdar och lärare.
De förra,
apostlar, profeter och evangelister, leder församlingen i fortsatt mission. De
senare vårdar och undervisar. Alla tjänsterna är viktiga för att församlingen
ska växa och mogna för fortsatt mission. Mission är inte en församlingens
verksamhet utan Guds egen gärning. Så älskade Gud världen att han sände sin Son
… Församlingen är Guds redskap för mission. Det är en hemsk tanke att just
församlingen skulle vara den som hindrar att Guds verk går vidare. De kristna,
både i det större som i det mindre sammanhanget, ska utgöra ett nätverk med
vilket Gud kan fiska. Det var ingen slump att de första som fick kallelsen var
fiskare även om de som Guds apostlar fick lära sig att fiska på ett annat sätt än
de var vana vid.
Så kan
jag för mitt inre se hur de små gemenskaperna lever och verkar såväl i en
vertikal som i en horisontal linje. Den vertikala linjen går från Gud till den
lokala församlingen, den lilla gemenskapen och djupt ner i hjärtat hos
individen. Den horisontala linjen binder samman gemenskaperna på ett
sociologiskt och organisatoriskt sätt.
Profeten
Hesekiel såg de döda benen ligga utspridda på slätten men fick uppdraget att
profetera liv in i dem. Och när han gjorde det kom Anden in i dem och Herren
fäste senor vid dem och lät kött växa ut på dem och övertäckte dem med hud.
Paulus har denna profetia i åtanke när han talar om det apostoliska uppdraget i
Ef 4.
Så
byggdes Kristi kropp, så göts Anden över den och de kristna gjordes skickliga
att utföra sitt uppdrag. När Jesus blev Herren fick de i gemenskap med honom makten
över besluten, makten över framtiden och sina egna strukturer.
1 kommentar:
Hesekiel är bra! Sekterism kommer så länge den andliga döden ej genomgås och allt före den är dött även om det lever men det lever i sig självt, vandrar i sitt jag. Det ÄR helvetet också när det kallas fromt. / Magnus Olsson
Skicka en kommentar