I lördags
fick jag glädjen att dela lite framtidstankar i ett sammanhang. Det var en
glädje därför att jag tror jag har något att dela och blir glad när jag får
göra det. Idag har jag renskrivit en del av det och publicerar det här och i
nästa blogg. Håll till godo!
_____________
Det är nu
mer än 30 år sedan den karismatiska väckelsen nådde vårt land. Då bildades
bönegrupper över hela vårt land i hundratals, kanske tusentals. Men en sak var
strängt förbjudet och det var att bilda nya församlingar. Jag minns debatten
som igår, men idag ser jag den i ett annat ljus. Svenska kyrkan har alltid haft
stora problem, inte med dem som inte tror, men med dem som tror. De troende
avviker från enhetskyrkan just genom sin tro. Visserligen är
konventikelplakatet upphöjt sedan länge men så sent som för 30 år sedan
plakatet fortfarande en del av den förhärskande kulturen. Och så hände det som
inte fick hända ändå; 1983 bildades Livets Ord.
Idag tror
jag läget är annorlunda. Svenska kyrkan kan inte utan vidare ge sig på människor
som tror, mer än undantagsvis. Och de troende behöver inte bilda nya
församlingar i opposition. De kan göra det ändå. Den nya situationen öppnar för
att troende kan organisera sig åtminstone i hemmen. De kan fortsätta att delta
i de lokala gudstjänsterna, bidra och bli utrustade för vardagens mission. Och
de etablerade samfunden behöver inte surna till utan kan istället glädja sig
över att människor inte bara kommer till kyrkan utan också fortsätter att utöva
kyrkans mission i vardagen.
Vi kan
lära mycket av de första kristna. I Apg kan vi, kapitel efter kapitel, läsa om
hur Paulus och andra förkunnade Ordet, se till exempel Apg 12:24, 13:2, 5, 44f
eller 49. Evangeliet kom att spridas i hela Romarriket. Överallt där människor
tog emot evangeliet förändrades de. Och omgivningen påverkades starkt när de
såg och hörde vad som hänt. En ny kultur hade satts, en annan världsbild där
Jesus var i centrum och ingenting var längre omöjligt. Syndernas förlåtelse och
den Helige Andes gåva var början på något alldeles nytt. Tron var inte privat
utan delades av många. Lukas talar om att de levde enligt apostlarnas
undervisning, i gemenskap med varandra, de bad dagligen och bröd brödet enligt
Jesu instiftelse. Det ovan sagda kännetecknade de första kristna. Hur ser det
ut idag?
Biskop
Thidevall skrev sin avhandling om folkkyrkan. Han redogör för hur Svenska
kyrkan tänkte sig att nå ut till svenska folket och om biskoparnas
evangelisationsprogram. Det som behandlades på biskopsmötet 1929. Var skulle
betoningen läggas på folket eller på kyrkan? Det blev en kamp som fortfarande
utkämpas. Visserligen kan man hävda att folket, läs kyrkopolitikerna, har
vunnit slaget, men i gengäld kan också sägas att de troende nu behöver
nyorientera sig och att slaget ännu inte är över. Thidevall menar att kampen
utkämpas på tre områden. Det handlar om makten över besluten, makten över
framtiden och makten över kyrkans strukturer. Och kyrkomötets beslut om nya
strukturer till trots kan man påstå att om än den formella makten nu ligger hos
kyrkopolitikerna, ligger den andliga makten hos de troende. De senare har
gjorts myndiga av Herren Jesus själv genom kraften i evangeliet. Tänk om de
troende kunde ta sitt ansvar genom att hålla sig till apostlarnas undervisning,
låta nya gemenskaper uppstå, be och regelbundet delta i nattvardsfirandet. Jag
är övertygad om att detta vore den bästa medicinen för Svenska kyrkan.
Söndagens gemenskap behöver kompletteras med vardagens gemenskap.
Prisca
och Aquila kan vara lekmännens föredömen. De ledde husförsamlingen i Rom men
tvingades fly till Korint när kejsar Claudius visade ut alla judar år 49. I
Korint tog de först emot Paulus och sedan hans arbetslag i sitt hem. De följde
med Paulus till Efesus när denne var på väg hem från den andra missionsresan. Paulus
lämnade dem där men återvände senare på den tredje missionsresan. I Efesus
ledde de en husförsamling och de undervisade bland andra aposteln Apollos. När
Paulus några år senare reste norrut sände han dem tillbaka till Rom. Prisca och
Aquila var till stor välsignelse för Paulus och på samma sätt kan vår tids
troende som samlas i hemmen vara till stor välsignelse för anställda till
exempel inom Svenska kyrkan.
Tidigare
tänkte exegeterna att splittringen i Korint var det stora problemet. Några höll
sig till Cefas. Några till Paulus och andra till Apollos. Idag ser vi
annorlunda på problemen i Korint. Det djupare problemet var inte att de olika
grupperna existerade utan att de inte såg hur de hörde ihop! De förstod inte
att de var inlemmade i en och samma kropp, att kyrkan är en enda. Då, och idag,
behövs många församlingar eller kanske är det bättre att säga många
gemenskaper, men de behöver också förstå hur de hör samman. Det torde vara
lättare för de troende att finna varandra i vardagen, i hemmen, på skolor och
på arbetsplatser.
3 kommentarer:
Var i NT finns tanken att det på en geografisk plats skulle finnas mer än en församling? / Magnus Olsson
Självklart Magnus finns det bara en församling. Men beroende på hur begreppet definieras kan ändå sägas att det kan finnas och ska finnas många kristna hushåll, grupper eller gemenskaper. Vi har till exempel tre gudstjänstfirande Svenska kyrkan församlingar i en enda församlingar. Man får tänka holistiskt. Helheten finns i delarna, delarna finns i helheten. Till sitt väsen är Kyrkan en enda.
Självklart och invänder inte men splittring är likväl synd. / Magnus Olsson
Skicka en kommentar