onsdag, april 27, 2011

En vanlig onsdag

Denna vecka kallas för Påskveckan. Nu firar vi den storslagna påsken i åtta dagar. Själv åker jag till Berlin ikväll. Frimodig kyrka har sammanträde med början i morgon till och med söndag. Då ska det diskuteras kyrkopolitik och planeras för motioner till kyrkomötet. Själv har jag tänkt mig åtminstone ett par motioner. Den om vigselförordnandet är given. Det är bara en fråga om hur den ska skrivas.

Annars verkar bilden av vigselförordnandet klarna något. Jag fick som sagt kallelsen och ska nu undersökas den 10 maj, kl 10 av stiftets jurister. Jag samtalade med stiftsjuristen om syftet med kallelsen. Vilken är åtalspunkten? Vilket material har ni tänkt använda mot mig? Svaren var lite svävande, men ändå tillräckliga så här långt. Hon lovade att skicka över de frågor jag kommer att få och det material som kan ligga mig till last.

Det här betyder att massmedia har sin infallsvinkel. I deras ögon och därmed också tyvärr i allmänhetens ögon är jag homofob. Jag lär få leva med denna osanning utan att kunna rentvå mig. Domkapitlets infallsvinkel är emellertid en annan. För dem är det ett juridiskt ärende. Det är illojaliteten mot Svenska kyrkan som är problemet och det är mot den jag måste försvara mig. Eller försvara mig? Ligger inte bevisbördan på Domkapitlet? De måste visa att jag är skyldig att viga och det är jag ju inte. Jag har eller hade rättare sagt rätt att viga, men aldrig skyldighet. Jag förväntar mig att jag blir rentvådd i det här ärendet. I bästa fall kan då mitt fall bli prejudicerande och många, många präster komma efter.

I mina egna ögon har mitt fall varken att göra med homosexualitet eller juridik. Jag ser aktionen som en teologisk fråga och som ett led i kyrkokampen. Tyvärr lär jag inte kunna driva den linjen vare sig i media eller Domkapitlet, eftersom de inte bryr sig om sådant. Men jag ska göra vad jag kan, utan att glömma att jag är åtalad för illojalitet. Det känns för övrigt rätt märkligt eftersom jag varit Svenska kyrkan lojal under så många år. Jag har inte ändrat teologi sedan jag avlade prästlöftena. Det är Svenska kyrkan som har ändrat teologi!

För övrigt såg jag att de fått ett tillsynsärende också i Västerås stift. Det är prästen och komministerna Ulla karlsson som förnekar allting som har med kristen tro att göra. Kan det gå så att hon går fri och jag fälls? Det ska bli verkligen intressant att se.

Så går tankarna en vanlig onsdag förmiddag eller vanlig och vanlig. Det är ju Påskveckan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du går väl inte dit utan att ha din fackliga reprensentant eller advokat med dig.

Sven-Åke Nilsson

Anonym sa...

Roar mig lite med att fundera på olika utfall i dessa båda domkapitelsärenden och eventuella konsekvenser för den sk medemsnyttan och vad det innebär för SvK att vara ett evengeliskt luthersk samfund (Lag 1998:1591).
Blir mycket spännande att följa detta.

Anonym sa...

Håkan!
Jag ber för dig.

Anonym sa...

Ja, ta med dig din advokat.

Håkan Sunnliden sa...

Det är ett par år sedan jag beviljades utträde ur facket. För övrigt är jag inte säker på att facket skulle vilja tala för mig i denna sak. Men jag har en god vän som är advokat och som jag har talat med. Sedan har jag andra goda vänner som gärna bistsår med råd. Kanhända tar jag ändå med mig någon som kan hjälpa mig att lyssna och skriva ner vad som sägs. Det blir ju en fortsättning.