måndag, augusti 02, 2010

Lysande kolumn av Göran Skytte i SvD

Egentligen hade jag tänkt skriva en blogg om det verkliga problemet med Benny Hinn. Jag menar att det snarast handlar om hur Kyrkan som helhet ska bemöta hans "felsägningar", snarare än om dålig moral eller privata felsteg. Sådana gör vi alla. Detta tillsammans med hur lekmännen ska lära sig att urskilja för att själva kunna ta ansvar är de verkliga utmaningarna menar jag. Men så är det det att Kari och jag reser till Grekland om några timmar, så jag väntar till jag kommer hem - om två veckor.

Däremot bara måste jag få med Göran Skyttes senaste kolumn, publicerad i dagens i Svd. Jag länkar till den. Den var föranledd av det interna bråk som uppstått mellan Alexander Bard och Gudrun Schyman. Den förre vill få lov att sälja sex och den senare förbjuda allt som har med pengar att göra. Den debatten som förs på ett sluttande plan lär fortsätta tillsammans med en mängd andra mer eller mindre obskyra sådana. Det är verkligen en tråkig utveckling vi ser framför oss och inte minst det faktum att de kristna kyrkorna och samfunden ställt sig på den sida som gör att planet sluttar.

Det ska bli skönt att ta semester ett tag.

1 kommentar:

SigridL sa...

Mycket bra - tack för länken! Ha en härlig semester!