fredag, april 22, 2022

Filipperbrevet och Brevet till Filemon

 Nu äntligen har jag lämnat ifrån mig min bibelteologiska kommentar till Filipperbrevet och Brevet till Filemon. Jag har jobbat ganska intensivt med den, lite oplanerat. Ett syfte med de kommentarer jag skrivit har varit att få dem i kronologisk ordning. Skälet var det att jag ville se hur kyrkan växte och utvecklades. De äldsta nytestamentliga böckerna går tillbaka till urkyrkans början. Herrens broder Jakob var föreståndare/biskop i Jerusalem och hans undervisning återfinns i Jakobs brev. Sedan kommer Galaterbrevet, enligt min kronologi, 1-2 Thessalonikerbreven och så vidare. Det går på det sättet att följa vad som händer. Särskilt intresserar jag mig för ledarskapet. Vilka blev ledare? Hur valdes de? Hur insattes de? 

Nästa tänkta kommentar var 2 Korintierbrevet, MEN så började jag tro att Paulus var fängslad eller åtminstone satt under sträng bevakning i Efesus. Det hör till saken att det just nu sker en förskjutning i forskningsläget. För egen del anser jag inte att tidpunkten för själva nedskrivandet är det viktigaste. Jakobs undervisning var säkerligen tillgänglig innan den blev nedskriven, precis som stora delar av evangelierna.

Det är vanligt att ”klumpa ihop” Ef, Fil, Kol och Filemon under rubriken ”fångenskapsbreven” och ange att de skickats från fångenskapen i Rom. MEN efter att ha fördjupat mig i detta tror jag att Filipperbrevet och Brevet till Filemon är skrivna minst fem år tidigare ifrån Efesus. Den insikten delar jag med flera forskare och i den kommentar jag skrivit har jag gjort det valet. Det kastar ljus över texterna.


Efesus var vid den här tiden ett centrum för slavhandeln. I kommentaren har TD Hans Sundberg skrivit ett utförligt appendix om slaveriet. Det hör till saken också att där Paulus, enligt våra översättningar, kallade sig för Jesu Kristi tjänare borde det i stället heta Jesu Kristi slav. Bekännelsen Jesus är Herren betyder att han är slavägaren och att vi som kristna är hans slavar.

Jag ber att få återkomma i ett utskick nästa vecka. Säg bara till om du vill ha mitt vänbrev. Förresten lägger jag nog ut utgivningsdatum och priser också här på bloggen.

Så önskar jag dig en riktigt god helg!



Inga kommentarer: