söndag, juli 24, 2022

Högmässa på Gotlandsgatan 46

I dag är det dags igen för högmässa på Gotlandsgatan. Det är en stor glädje att få komma hit och celebrera högmässan även om vi inte är så många. Blir vi tio är det över förväntan. Förmiddagen har jag ägnat åt att arbeta på en artikel om församlingsplantering. Det blir ett bra tillfälle att försöka få ordning på tankarna. Det är ett jättestort ämne, men det är också att inom Svenska kyrkan arbeta med det nästan förbjudna. En del av problemet är mängden av missförstånd, ovilja och rädsla. Förhoppningen är att vi en dag ska komma över dessa hinder. Det sägs att vi lever i ekumenikens århundrade, men än har vi lång väg kvar att gå.


Bilden föreställer ett Missale, den bok prästen
använder sig av när han leder Högmässan.

Veckans tema är efterföljelsen, ett begrepp jag har fått omvärdera eftersom det ligger så nära ett anat, nämligen lärjungaskapet. Jag hinner inte vidare förklara det nu, men i nästa blogg ska jag berätta mer med anledning av min nya bok Det vi inte ser som handlar om att förbli en kristen. Boken känns särskilt angelägen i en tid då många kristna lämnar sina församlingar.


Inga kommentarer: