måndag, maj 30, 2022

Kan en kristen misslyckas?

 I förstone verkar frågan befängd. Det är klart att en kristen kan misslyckas. Nja, beror inte det mycket på vad som menas, förväntningar och resultat? I går hade jag en dålig dag mänskligt sätt. Först fick jag vara med om mitt första mässfall. Ingen kom till högmässan. Jag fick packa ner vin och bröd. Det kom aldrig till användning. Och predikan som jag hade förberett fick jag aldrig hålla.

Som om det inte räckte förlorade Hammarby sin allsvenska match borta mot Värnamo. Det var en match som de skulle vinna, men Värnamo överpresterade och Bajen underpresterade. Mer behövs inte. 1-0 till Värnamo och Bajen halkade ner i tabellen. Kvällen fick avslutas med lite självrannsakan. 

Vad gäller mässfallet var det onekligen en motgång mänskligt sett, men hur var det med Guds ögon mätt? I Guds rike finns inga misslyckanden - bara erfarenheter fick jag lära mig en gång. Aposteln skriver att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa. Men så underbart! Efter Kristi Himmelsfärd och efter Pingst regerar Jesus under alla omständigheter. Han förändras inte och gemenskapen mellan honom och hans folk påverkas inte av ett mässfall. Han fortsätter att sträcka ut sina armar och bjuda oss till sig. Med det sagt är jag medveten om att det finns mycket vi inte förstår, men än se´n?

Allt som har en framsida har också en framsida. Efter matchen i går fick kära hustrun ta ett kort på Värnamos vänsterback Francis de Vries och vårt barnbarn Elliot. Han var så glad Elliot, ja Francis verkar också glad, så jag kan glädjas med dem båda. 


Paulus talade frekvent om sina motgångar, svagheter och tillkortakommanden, men skriver " i allt detta vinna vi en härlig seger". I det perspektivet verkar en kristen aldrig kunna misslyckas.


Inga kommentarer: