onsdag, september 22, 2021

Frimodig kyrka bör få ordförandeposten i Värnamo kyrkoråd

Så var kyrkovalet över för den här gången. Jag önskar att detta var sista gången vi går igenom ett sådant här spektakel, men jag vågar inte tro det. Svenska kyrkan har förmodligen redan gått över gränsen och blir svår att rädda. Visserligen är hoppet det sista som överger oss, men vi ska vara realistiska också.

Frimodig kyrka (FK) gick något tillbaka, men jag vet inte ännu vem eller vilka som ingår i kyrkomötesgruppen. Jag stod med på listan där, men valde att ställa min plats till förfogande vad gäller stiftet. Lokalt har jag aldrig varit intresserad av att vara med. Om jag har tjänat som präst där i tjugo år tycker jag inte det är lämpligt att arbeta kyrkopolitiskt efter att ha slutat. Men jag stöttar gärna Kristi sak i Värnamo. 

Annars gick det bra för FK i Värnamo som fick flest röster av alla. Det opolitiska Gladare församlingsliv kom strax efter, medan (S) tappade anmärkningsvärt mycket. Det sägs att frågan om den planerade försäljningen av Mariakyrkan skulle varit avgörande, men jag tror än mer att vanligt folk börjar förstå att partipolitik och sekulära ideologier inte ska styra Svenska kyrkan. 

Nu startar en ny omgång där de olika posterna inom kyrkofullmäktige, råd och andra organ ska fördelas. Om de demokratiska reglerna följs bör den största gruppen få ordförandeposten i kyrkorådet. Kyrkorådet har en viktigt uppgift genom att styra pastoratet, men ur verksamhetssynpunkt är valet av församlingsråd lika viktigt. Det valet ska visserligen godkännas av kyrkopolitikerna, men nu är de opolitiska i majoritet i Värnamo. Vi får väl se hur det går. Det kan ju tänkas att det fulspel som pågått under de år som varit kommer att fortsätta. Så här utföll rösterna i Värnamo:

FK                                    32,85 %        8 mandat

Gladare församlingsliv    32,02 %        8 mandat

(S)                                    24,73 %        6 mandat

Nydala-Fryele                  10,40 %        3 mandat       



Inga kommentarer: