måndag, september 20, 2021

 Det är måndag morgon ... 

Det första jag får höra är de preliminära valresultaten. Det verkar som Frimodig kyrka (FK) har gått bra lokalt, kanske till och med blivit den största gruppen. Det vore efterlängtat och tacksamt. Här i Värnamo är det onekligen Frimodig kyrka som satt avtryck, som har varit flitiga i opposition och som kan presentera de mest konstruktiva förslagen. Men som sagt det är preliminära uppgifter och Gladare församlingsliv som är än mer lokalt eftersom den gruppen inte finns utanför kommungränsen och som tidigare var störst ligger strax under FK. Sedan är det det där med utjämningsmandat ...



Egna framgångar ska man glädja sig åt, men andras motgångar är inte heller att förakta.

Det tar inte emot att skriva det, men jag är glad att (S) backar både lokalt och nationellt. De har som politiskt parti helt enkelt ingenting att göra i Svenska kyrkan. De har redan förstört tillräckligt. Jag ser fram emot nästa val då de förhoppningsvis minskar än mer.

Nationellt har det inte gått så bra för FK. Det ser ut som att vi tappar ett par mandat. Vad det kan beror på? Det är svårt att säga, men (S) har i vanlig ordning smutskastat oss rejält. Då är det risk att "vanligt" folk som kanske inte är så insatta i det kyrkliga väljer att rösta på Politiskt obundna (POSK). Det kan jag förstå. 

Nu dröjer det visst fyra veckor innan de definitiva resultaten kommer så det kan fortfarande ändra sig lite hit och lite dit. Jag får väl återkomma när bilden klarnar.


Inga kommentarer: