Missionen i Nepal har haft motgångar som övervinns. Nu har arbetet spridit sig till Indien och den första sessionen har hållits. Här kommer en rapport i två delar från de ansvariga på plats, Anna-Sara från Norrland någonstans som gifte sig med Diwas från Indien. Där driver de sedan en tid tillbaka ett missionsarbete och nu har de begärt hjälp av PLT. Här kommer rapporten.
Vi har sparkat igång på topp!
Vi har sparkat igång på topp!
Redan
kort efter att jag träffat Diwas, min man, förstod Hans, tidigare än någon av
oss, att vi snart skulle vara i behov av PLT. Efter ett år som gifta och
tillsammans i tjänst i Indien förstod vi att han hade haft rätt. Vi började
planera för att arrangera PLT, men hur vi skulle kunna genomföra den utan
tillräckligt med lärare, utan tillräckligt med ekonomi och utan tillräckligt
utrymme för att husera eleverna, visste vi inte. De senaste två åren i Indien
har vi dock gång på gång fått erfara hur Gud oftast väntar med att visa hela
sin lösning tills vi tagit ett lydigt steg i tro, så vi bestämde oss tillslut
för att ändå boka in och annonsera den första sessionen av PLT i Siliguri.
Jag
tror vi såg det lite som ett sätt att i alla fall sparka igång kursen och
kanske lite som ett första test. Sällan hade vi förväntat oss en bråkdel av det
vi skulle få vara med om. På underliga vägar fick vi, förutom min pappa,
Per-Magnus Börefelt från Sverige, med oss ytterligare fyra välutbildade indiska
lärare. På kvällarna hade vi ibland dessutom gästande pastorer och evangelister
från andra arbeten i Siliguri. Ekonomin till den första sessionen löste sig dagarna
innan vi började och vad det gäller utrymmet kan man säga att; har man
hjärterum…
Vid
våra medarbetarträffar är vi i snitt 18 personer, men då många har andra jobb
räknade vi inte med att alla kunde komma. De tog ledigt från jobbet och kom
mangrant och vi blev istället 29 deltagare varav 12 kvinnor. Med lärare och
personal var vi 40 personer som skulle vistas dag som natt på en liten yta och
dela på två toaletter. Männen hade vi ordnat annan logi för i en närliggande
kyrka, men efter bara två nätter flyttade de in till oss andra, golvet i den
lilla undervisningslokalen var ju ändå ledigt nattetid. Jag vet inte om det var
på grund av myggen, som de skyllde på, eller om de hade svårt att lämna
gemenskapen på kvällarna. Men att ”tvingas” vara tillsammans på det sättet
förde oss verkligen närmre varandra och flera utryckte hur de kände sig som en
stor familj.
Förutom
några barn som följde med sina föräldrar fyllde den yngste deltagaren 16 år
under träningen och den äldste var närmare 70. Samden, som 16-åringen heter
ledde oss inför Gud på ett föredömligt sätt i lovsången och Joshua ställde alla
frågor i undervisningen som ingen annan vågade ställa. En del av pastorerna har
funnits med sedan starten av Friendship Ministry för ca 7 år sen, medan andra
har kommit med det senaste året. Några få av de yngre har god utbildning medan
ett par av de lite äldre är analfabeter. Men nu suddades gränserna ut och det
fanns inte längre gammal eller ung, ny eller erfaren, lärare eller deltagare,
kvinna eller man (vi studerade bl.a. Galatiebrevet ;) ). Det blev en fantastisk
enhet och värme som jag inte tror hade kunnat uppnås på år av månatliga
träffar.
Gud var
med i allt från planeringen med schema och lektioner, sånt som är särskilt
svårt första gången, till samtalen kring undervisningen. Men det var tydligt
att även den onde var aktiv. Första dagen blev vi utan el och därmed även utan
vatten (vilket sällan händer under vinterhalvåret). Det blev en lite tuff start
med snabba omkast och smutsiga toaletter. Nästa dag dog en av våra
evangelisters mamma efter lång tids sjukdom, så Diwas och några utav deltagarna
vart plötsligt tvungna att åka upp i bergen en heldag och hålla i begravning.
Men all röra glömdes när våra lärare undervisade pedagogiskt och systematiskt
och vi började se hur den Helige Anden verkligen hade förberett de många olika
lärarna så att varje dag hade en övernaturlig röd tråd av det Gud hade att säga
oss.
Bibelundervisningen
var förstaklassig men stannade inte vid det teoretiska. Med Guds hjälp och ledning
fick vi och eleverna med oss två veckors undervisning som var direkt
tillämpningsbar. Som exempel på hur Gud ledde undervisningen så fick indier
lära sig av andra indier hur dom har lika mycket ”muskler” som västerlänningar
att arbeta, försörja sin familj, sin församling och andra missionärer och om
hur alla arbeten, inklusive att hämta sopor och köra taxi är bra, och sätt att
ära Gud. Från 1 Moseboken fick vi lära oss om hur Gud befaller mannen att
jobba, från introduktionen om Paulus liv om vad det är att vara tältmakare och
ha en skyldighet att dela evangeliet oavsett hur vi får vårt underhåll, från
Thessalonikerbrevet om att jobba för vårt levebröd och inte ha något att göra
med de troende som inte vill arbeta.
På
samma sätt blev vi genom Andens vägledning undervisade i vikten av att jobba i
team från Moses svärfar i öknen ända till Paulus medarbetare i de första
församlingarna, om lagen i GT och friheten från lagen i breven, om principen av
10e ihop med att arbetaren förtjänar sin lön, om hur Gud använde kvinnor i GT
och om kvinnligt ledarskap i NT och mycket annat. Allt lett med Guds
kärleksfulla och varsamma hand.
Många
svåra bitar togs upp då kulturen och situationen i den här delen av världen
ligger så otroligt nära den i Nya Testamentet och församlingarna på samma sätt
är nya och oerfarna. Här är problemen Paulus adresserar ofta lika aktuella som
de var för de första församlingarna. Undervisningen i nya testamentet behöver
inte mycket tillämpning utan kan ges som den är. Bitar som att mannen (och inte
kvinnan som det är i Indien) ska lämna sin far och mor, om vi fortfarande har
är kallade att ”uppfylla jorden”, om man kan äta griskött eller den svårare
frågan om kött offrat till avgudar, om att täcka huvudet vid bön, kvinnans
plats i församlingen, togs upp och blev klarare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar