Vi har fortsatt med högläsning, gumman och jag. Härom
dagen kom Ulla och Stig på besök och de hade med sig Hans Weichbrodts
bok Genom stormen. De tyckte väl att den passade bra. Och det
gjorde den. Weichbrodts bok är speciell. Det är inte ofta man får del av
allegoriska bibelutläggningar, men det fick vi här. Jag kan inte minnas att
jag någonsin läst något liknande. Här är det berättelsen om hur Paulus och Lukas led skeppsbrott i Apg 27-28 som utgör
bakgrunden. Det är en lång berättelse och
Weichbrodts grundhållning är den allegoriska. Det betyder självklart inte att
han förnekar den historiska händelse.
Tvärtom är det den historiska händelsen som ligger till grund för allegorin.
Boken består av tio kapitel och vi tyckte bäst om de två första och de två
sista kapitlen. I dessa kapitel förmedlar Weichbrodt en hel del historiska
fakta med den frommes ton. Näst intill gripande var det att läsa om officeren
Julius förhållande till Paulus som kom till uttryck flera gånger under den
stormiga resans gång. Eller om hur
Paulus kunde hälsa på de kristna som han tidigare förföljd i Sidon. Det fick han med Julius goda minne. Det kan också
berott på Julius att Paulus väl i Rom fick egen bostad.
När det kommer till det mer allegoriska
utläggningarna, som till exempel att båten är Kyrkan, att måltiden närmast var sakramkental eller att räddningen upp på
stranden skulle kunna vara eskatologisk blir vi mer osäkra. Det är aldrig fel
att sväva ut med bibliska utläggningar så länge de inte upphäver texten, enligt
rabbinerna. Åtminstone så länge utläggningarna är uppbyggliga. Jag håller med dem om det.
Men ibland blir det svårt att följa med när tolkningarna övergår i
pastoral teologi, själavård eller dogmatik.
Det var kyrkofadern Origines (185-254 e Kr) som
introducerade den allegoriska bibeltolkningen, men den används numera sällan.
I de två sista kapitlen får vi läsa om Paulus ankomst
till Rom. Det var ett antal etappers vandring innan de nådde Rom. Lukas
berättar att de långt innan de nådde staden möttes av kristna bröder och
systrar. Paulus hade stor kärlek till de kristna i Rom, något som blivit klart
för mig i mina förberedelser av Bibelförklaringarna till Romarbrevet. I Rom kom den kristna församlingen skilts från den judiska befolkningen något som Paulus gjorde allt vad han
kunde för att förhindra. Paulus kallar till sig de judiska ledarna och talar
med dom om Israels hopp, Apg 28:20, en angelägenhet för alla judar för att så förmå dem att ta emot evangelium. Weichbrodt avslutar
boken med att redogöra för de olika teorier som finns angående det abrupta
slutet av Apg.
Vi uppskattar att han genomgående redogör för olika alternativa tolkningar och inte
bara slår fast vad han själv tror.
När vi efteråt samtalade om boken frågade jag Kari om Paulus, som avrättades med svärd, verkligen tog sig igenom stormen?! Det gjorde han
naturligtvis i en mening eftersom han räddades till evigheten. Men var det så
vi skulle uppfatta Weichbrodts bok ? Jag
får fråga honom då jag träffar honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar