måndag, maj 12, 2014

Rapport från Nepal

I lördags gjorde vi en utflykt till Chitwan National Park. Det är knappt två timmars bilresa dit. Parken har varit reservat sedan 1973. Egentligen vill de att man ska komma över ett dygn men vi lät oss nöja med en dag. Väl där i 35 gradets värme eller mer skulle vi nu rida på elefanter. Sagt och gjort. Elefanter är stora djur kan jag meddela. Vi var fyra stycken som satt på en elefant plus föraren, sammanlagt fem personer.Men det verkade inte vara något större besvär för detta väldiga djur. Vi hann inte särskilt långt förrän vi skulle ta oss över en flod och kanske hundra meter därifrån såg jag en jättekrokodil. Den låg stilla på flodbädden med öppna käftar. När vi red genom djungeln som sträcker sig söderut och in i Indien fick vi se påfåglar, apor, gaseller och andra djur som jag inte kan namnen på. I Indien heter djungeln Bengalen och här lever också de vilda tigrarna. Är det inte här Fantomen bor? Fast honom såg vi aldrig och om vi hade gjort det skulle ni inte tro mig. Vi hann också se uppfödningen av elenfanter och höra om de väldiga mängder mat de äter.

Så kom solnedgången. Fantasisk. Jag fick ett bra kort på solen när den går ner över djungeln samtidigt som den speglar sig i floden. Men det kan jag inte på grund av teknisk valhänthet inte lägga ut här. Tyvärr. Sedan gick vi på stadens bästa restaurang. Där fanns sju-åtta kockar som serverade den mest fantastiska mat med helt otroliga kryddor. Kvällen avslutades med en dansuppvisning som heter duga. Mest imponerande var männens krigsdanser. Sedan var det två timmars mörkerkörning tillbaka till hotellet.

Igår var jag till frisören. Där fick jag klippning, rakning, ansikts- och ryggmassage. Det tog sin tid och kostade mig knappt 30 kronor. Jag gav lika mycket i dricks. Han trodde först inte jag menade allvar men det gjorde jag i denna orättvisa värld.

I fredags undervisade jag också om det nya förbundet i Kristi blod och dess villkor och idag kom frågorna. Det visade sig nämligen att om en kristen syndar, det vill säga gör fel, måste hon göra bättring för att inte komma till helvetet. Jag ägnade säkert två hela timmar åt att förklara saken igen. Men jag förstod hur de tänkte precis som många svenska kristna. När vi inte ser Kristi verk utan börjar blicka in i Lagen och börjar bruka vår egen kraft är det kört. I Sverige försöker vi bortse från synderna.  De finns liksom inte längre. I Nepal försöker man övervinna dem genom sitt moraliska yttre. Tänk att det ska vara så svårt att kämpa den goda kampen, det vill säga förtrösta på Kristus. Självklart är jag glad för att samtalet kom upp. Här pratar vi väsentligheter.

Nu ska jag undervisa i fyra dagar. Jag börjar undervisningen kl 07 och håller på till kl 11 eller 12. Sedan är det alldeles för varmt.

Internet är fantastiskt i sådana här lägen. Det går att kommunicera med dem därhemma och att läsa svenska tidningar. Till min glädje såg jag att Hammarby besegrade Ljungskile. I kväll får jag återigen hålla mig vaken eftersom Bajen möter Huskvarna.  Här slutar matchen kl 01.


5 kommentarer:

Peter T sa...

Håkan, vi blir oroliga när vi såg på text-TV att en svensk man i 30-års åldern dödats i en bilolycka mellan Katmandu och Hetauda. Ytterligare en svensk skadad i olyckan.

Ett livstecken på bloggen kanske?

*BER*

Jacob Sunnliden sa...

Peter T
Det stämmer att pappa Håkan var med i bilolyckan. Han ligger nu på ett sjukhus för observation.
Våra tankar går till familjen som förlorat sin man, pappa och gode vän.

Uppdaterad information finner ni på sunnliden.se

jacob - son

Anonym sa...

Tack Jakob , ber. AT

Anonym sa...

Kära Håkan(förstår att du inte läser detta nu)
Kära Kari m familjen
Har följt din resa hela tiden och vi fortsätter be och stå med er.Gud, själv har sagt Jag skall aldrig överge dig/er
Jag skall aldrig svika dig/Er.
Tack Jacob att du uppdaterar!
Mvh Henk o Maria i Löpaskog

Anonym sa...

Må vår Herre vaka över dig och ge dig ett gott tillfrisknande. Välsigna de dina och dem som hjälper dig. Guds ljus och frid för vår avlidne vän och hans närstående.

Anonyman