Väl hemkommen igår orkade jag med ytterligare några timmar, men vid 19-tiden var det dags att gå och lägga sig. Jag somnade på en gång, vaknade vid midnatt men somnade strax om. Vid 03.30 hade jag sovit färdigt och vid 11 var det högmässa i vanlig ordning i Värnamo kyrka. Jag tackade för församlingens förböner. Jag kanske inte har sagt det, men församlingen har låtit mig göra denna missionsinsats i tjänsten. Jag tror att det är unikt för Svenska kyrkan. Tidigare var det inte möjligt men nu är det alltså det. Efter högmässan tog kyrkorådets ordförande till orda och berättade att kyrkorådet beslutat att månatligen avsätta 4 000 kronor för att vi ska kunna genomföra projektet. Det beslutades också att jag skulle få gå en universitetskurs på Fjellstedtska skolan i "lokal buddism och hinduism". Den äger rum tisdag-torsdag i nästa vecka. Detta som ett led i min fortbildning. Allt detta är tecken och under så gott som något.
På kursen i Nepal fanns en broder vid namn Gopal. Jag var i hans församling och predikade på lördagen och berättade om honom i förra bloggen. Hela historien är än mer fantastisk. Han hörde till en av byns riktigt fattiga och utstötta. Han kunde inte försörja sig själv och var sjuklig. Det var han som sedan fick öppna blödande sår och som lyckades ta sig till en läkare Kathmandu. I byn hemma finns ingen läkarvård. Efter en besvärlig resa konstaterade läkaren att han hade cancer och han fick tre månader att leva. Gopal var nu så kraftlös att han knappt kunde ta sig tillbaka till byn. Han svimmade flera gånger under bussresan hem och orkade inte gå på toaletten utan var tvungen att göra på sig flera gånger. Eftersom jag gjort resan om än med bil skyndar jag vidare i tanken.
När han kom hem och hämtat sig något tog han sig till en kristen gudstjänst och tog emot Jesus. Sedan hände undret. Blödningen upphörde, cancerbölden torkade in och föll sedan bort av sig själv. En kort tid därefter hade ytterligare tio personer i byn kommit till tro på Jesus och efter att de samlats till bön en första gång började förföljelsen. Gopal misshandlades svårt flera gånger. Hans egen bror var en av våldsmännen. Vi ett tillfälle, berättar han, överfölls han av en besatt man, men som dagen efter kom och bad om förlåtelse. Vid ett annat tillfälle hotades han till livet ev en man beväpnad med kniv. Han ställdes inför valet att avsäga sin tro eller dö. Gopal sa att han inte kunde förneka sin gemenskap med Jesus. Helt oväntat lämnade knivmannen honom ifred. Tre dagar senare dog mannen en oförklarlig död. Under ett år kom allt fler till tro i den annars helt buddistiska byn. Gopal möttes nu av respekt och alltfler samlades i den nu lilla nybyggda kyrkan. Men det är inte slut där.
I en annan by inte långt därifrån regerade en häxdoktor. Jag minns inte hans namn. En dag började det bildligt att tala att brinna i hans hud. Han fick öppna sår och huden lossnade och föll av honom under fruktansvärda smärtor. Häxdoktorn var så förtvivlad att han bestämde sig för att ta sitt liv och sökte sig ut i skogen. Men när han blev ensam med sin smärta och tänkte på sin dotter orkade han inte ta sitt liv utan återvände hem. När Gopal kom till byn lämnade han en traktat till häxdoktorn. Häxdoktorn sa senare till Gopal att kunder tänka sig att ta emot Jesus som Herren och undrade om han då också kunde bli botad av Jesus. Gopal svarade att Jesus botar sjuka. Häxdoktorn frågade igen men denna gång om Gopal kunde garantera att han skulle bli botad. Gopal kunde garantera att om mannen tog emot Jesus skulle han bli botad. Så skedde också under en tid av några månader. Häxdoktorn blev också befriad från demoner och är idag en av de äldste i den numera kristna byn.
Församlingen i Gopals hemby består nu av 170 personer och de ska nu uppföra en större byggnad för att få plats med alla som vill fira gudstjänst.
Det är min övertygelse att den Helige Ande medverkar i sådant som är Guds mission. Jag ber och vill tro att Värnamo församling ska få del av det andliga uppvaknande som hör missionen till. Under resan fick Hans och jag klart för oss att vi ska erbjuda flera församlingar att vara delaktiga i det här projektet. Det vore helt klart berikande för många församlingar i Sverige att engagera sig i en mission som denna, med böner, understöd, rapporter och möjlighet att få följa med till missionsfältet. Jag är väl medveten om att redan Sverige är ett missionsfält men paradoxalt nog har vi inte kommit så långt i den saken - än. Här råder närmast en anti-mission, men det kan ändra sig och jag tror att det kommer att ändra sig. Hemkommen fick jag också Växjö stifts protokoll från Stiftsstyrelsens senaste sammanträde och kunde bland annat konstatera att styrelsen tillmötesgått Frimodig kyrkas motion om nya (missions-) initiativ i Växjö stift, men det får jag berätta mer om senare. Undrens tid är inte förbi.
24 kommentarer:
Fantastiskt! Kan du inte skriva en artikel om detta? Vore intressant med mer konkreta ord om hur de ber, hur de uppfattar Jesus. / Magnus Olsson
Så i Sverige är 4000kr per månad och en universitetskurs ett mirakel, men i fattiga Nepal, där det finns häxdoktorer, där torkar cancertumörer ut och faller av när man tar emot Jesus. Hur ser sambandet ut mellan spektakulära mirakel och ekonomisk utveckling resp förekomst av häxdoktorer?
Mvh Olof Olsson
Är det en historia du fått höra som du återberättar, detta mirakel. Håkan? Mvh Olof Olsson
Sådana här exceptionella mirakel bör faktiskt inte bara okritiskt förmedlas vidare, om man vill vara hederlig. I så fall skulle häxdoktorernas, shamanernas och medicinmännens underverk också behandlas på samma fullständigt okritiska sätt. I detta fall finns det ju faktiskt möjlighet att följa upp historien-genom att Gopal haft en läkarkontakt i Kathmandu. Denna läkare kunde kontaktas och höras om Gopals cancertumör. Det är en nödvändig, men kanske inte tillräcklig åtgärd för att konstatera ett mirakel.
Det finns priser på en miljon dollar på de som kan visa mirakel, det har funnits sådana priser sedan 1920-talet. Ingen har varit i närheten av att hämta priset. Det är bara en liten anledning att förhålla sig skeptisk och inte förvilla!
/Olof Olsson
Olof! Två män stod i ett stenhuggeri och slipade till stora stenblock. En förbipasserande frågade " vad gör ni?" den ene svarade " jag tillverkar stenblock" den andre svarade " jag bygger en katedral". Att tänka kritiskt är bra, det skall man göra, men med kritikens tanke kan man missa något, glädjen! Den glädje den friske mannen ni har, eller som folk sa förr " den friske har 1000 önskningar men den sjuke bara en!". / Magnus Olsson
Båda stenhuggarna kan ha rätt. Om sanningen är ganska tråkig då, ska vi fixa till den lite så vi blir glada? Det kan finnas en mening med en sådan manipulation men jag kan kanske inte vara med.
/Olof
Sanningshalten i berättelsen styrks ytterst av omgivningens reaktion. Skulle 170 personer bli kristna om det var ett bluff-under? Du underskattar Nepaleserna Olof!
Jag tror nog det är så att jag överskattat er, ni som kallar er kristna, Gunvor. Vilka är dina källor till ditt påstående? Mvh Olof
Kan vi vara överens om att det är en god ide att kontakta Gopals läkare i Kathmandu?
Gunvor, 170 personer, ja hur många tror på Cargo cult? Ditt bevis kan användas för både det ena och det andra! Ni får faktiskt ha på fötterna när ni kommer med exceptionella utsagor, annars är det inte trovärdigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult
/Olof
Intressant att läsa kommentarerna till denna blogg, särskilt ur ett bibliskt/kristet perspektiv. I Bibeln berättas om en Jesus från Nasaret som kroppsligen uppstod från de döda och som sägs leva än idag. De som umgås med honom säger att det är meningsfullt att tala med honom och att bönen liknar en dialog eftersom han svara på bön. Den kristna kyrkan har uppstått kring denne Jesus från Nasaret och har ett ganska samstämmigt vittnesbörd till sitt förfogande.
Men ärligt och hederligt talat är meningarna om denne Jesus delade.
Ja, meningarna är delade, jag tror Jesus dog och liksom andra människor från den tiden förblivit döda. Det är kanske därför kristna behöver mirakler i vår tid, som det med Gopal och häxdoktorn. Det är säkert bra för rekryteringen också. Vad hände förresten med knivmannen som dog en oförklarlig död? Otaliga helandepredikanter som verkat i Jesu namn har blivit avslöjade som bluff. Ingen har kunnat belägga något enda mirakel- och då talar jag om spektakulära mirakel, det jag tror de flesta avser med riktiga mirakel. Naturligtvis ska det finnas ett ärr på kroppen som man kan peka på. Hur svårt kan det vara att med övernaturliga krafter läka fullständigt och omedelbart, utan ärrbildning?
Jag kanske reagerat för starkt men jag har verkligen starka känslor för sådana här obelagda kopplingar mellan fenomen och att man tagit emot Jesus. Hoppas jag nu inte dör oförklarligt:-) Mvh Olof
Många människor blir förstås rädda när de läser att motståndare till Gud dör. Det är sånt där som sekter brukar använda i sin retorik. Gud vill ingen syndares död och man får väl hoppas att han har tålamod och ger oomvända många chanser i livet. Visst finns det väl något enstaka exempel i NT där makthavare dör eller där folk dör som lurat Gud, och det är mycket obehagliga bibelställen som har missbrukats av sekter som vill sprida fruktan gentemot olydiga. Varför de finns med i NT vet jag inte. Vad ska de lära oss? Att Gud inte tvekar att döda trilskande makthvare eller giriga församlingsmedlemmar?
Om historien är sann och inte behöver prövas, därför att Jesus sägs vara inblandad, och andra liknande händelser falska för att Jesus inte varit inblandad, så är det ju förstås ingen mening med att diskutera miraklet i sig, och dess sanningshalt. Då finns ju en praktisk bedömningsmall för mirakel. Men tom katolska kyrkan prövar väl miraklerna som ligger till grund för helgonförklaringar?
/Olof
Tack Olof för din rättframhet. Din kommentar om att Jesus är död utgör nog den stora skillnaden mellan oss. Som du säkert vet är Bibeln fylld av tecken och under som ställer frågan om Jesus på sin spets.
Självklart har jag också många gånger frågat mig om det är möjligt att tro på Jesus som Herren, - för det är vad det ytterst handlar om.
Jag tror det är nyttigt för många av oss kristna att ställa just frågan om uppståndelsen från de döda på sin spets eftersom det utgör grundbulten i den kristna tron. Jag har själv svårt för den tro som säger sig vara kristen fast den djupast sett inte är det.
Gud vill ingen syndares död, citerar du så fint och riktigt i din kommentar. Men Paulus skriver att om inte Jesus har uppstått är jag fortfarande kvar i mina synder. Då finns ingen försoning. Det här är frågor som är helt avgörande för kristen tro, - inte dem om helbrägdagörelser även om vi också tackar och tar emot också sådana.
Tack själv Håkan, men anonym 11:40 och att Gud inte vill syndares död, är inte min kommentar. Ja, då stämmer det kanske som jag skrev att det inte är någon idé att diskutera mirakel i vår tid, i alla fall inte här. Jag ville diskutera historien om Gopal, häxdoktorn och knivmannen. Du vill prata om Jesus. Där står vi. Trevlig helg! /Olof
När vi människor talar om tecken och under gjorda i namnet Jesus tycker jag det är rätt att vi klargör våra respektive relationer till Jesus eftersom det kommer att avgöra om vi argumenterar meningsfullt eller hur vi argumenterar. Nu blev det klargjort.
När det sedan gäller vad som kan bevisas vetenskapligt inser jag att det inte är helt lätt även om det har gjorts försökt. Vad säger att under och tecken gjorda i Jesu namn inte skulle kunna ha en naturlig förklaring?
Jag har ingen avsikt att forska vidare i miraklet med Gopal. Inte heller tycker jag att man ska tillmäta tecken och under den allra största betydelse. Tecken och under hör naturligt hemma i det kristna livet oavsett hur de har gått till. De är ämnade att förlösa tacksägelser och att ge ära åt Gud.
Det är sant att det i samband med helgon förklaringar tillmäts stor betydelse, men jag tror inte det är aktuellt med Gopal (eller för all del den stora mängd människor jag mötte i Nepal som vittnar om tecken och under).
Jag får nog ha med dessa kommentarer när jag förbereder predikan till i morgon. Evangeliebokens rubrik är Den kämpande tron. God helg!
Tack för svaren du gett! Som blogginnehavare tycker jag du ska ha sista ordet i denna diskussion. Allt gott /Olof
Håller inte med Olof om sista ordet, det skall Herren ha, det har vi hört redan men ingen av oss fullt ut, det beror på vår brist på underordning, vilket gäller alla människor. " så säger Herren" hör vi utan att höra. En dag hör vi fullt ut, när vi tystnat lika fullt ut. Nu i bloggarna tid finns inga sådana anspråk att ställa eller ge. Jag har följt tråden och uppskattar den pga dess ohörbara " ton" men också i bokstäver kan en ton höras. Det är den tonen som är god oavsett åsikter, den slappar förutsättning för det som komma skall: så säger Herren! / Magnus Olsson
Ingen tog upp mina funderingar kring "negativa" under där människor dör pga ogudaktighet, vilket finns exempel på även i NT. Även i Uppenbarelseboken finns exempel på människor som blir sjuka då de inte omvänder sig. De som tar nattvarden ovärdigt verkar också bli sjuka eller dö enligt NT. Jag accepterar givetvis även dessa bibelord då det är Guds ord, men inte med glatt hjärta. De skapar osäkerhet i barnaskapet. Att det oomvända tillståndet slutligen leder till död i helvetet tvivlar jag inte på, men att folk dör i förtid här på jorden genom mirakel är ytterst svårsmält även för många som vill vara lärjungar.
Kan bero på att lidandesfrågorma i NT är både viktiga och svåra och med större sammanhang än du placerar in dem i. / Magnus Olsson
Min tanke var inte att nonchalera denna viktiga frågeställning. Jag ber att få återkomma i en ny blogg om detta negativa tecken och under. Vänligen Håkan.
Låter spännande! Framför ett önskemål: ta upp profeten Elias relation till baalsprofeterna. / Magnus Olsson
Nu Håkan! Har läst och fascinerats av upplevelserna i Nepal.Även de kommentarer du fått. Jag gör inga andra kommentarer än att jag beundrar din kamp för den kristna tron.
Guds frid/ Tommy
Skicka en kommentar