söndag, januari 06, 2013

Borta bra men hemma bäst

Borta bra men hemma bäst. Det stämmer nog oftast. Vi har haft en fantastiskt god vecka i Eilat, Israel och kom hem sent igår. Då passade det bra att vara predikoledig idag. Vi har ännu inte hunnit möta några av vännerna här hemma, men de brukar fråga hur det har varit. Och jag brukar svara: Bra. Och den här gången, liksom oftast, kan jag svara med övertygelse: Bra. Vi har vilat, solat, läst, ätit och lagt oss tidigt. Med undantag av nyårsafton förstås. Då blev det över midnatt. Märklig sed det där, tycker jag.

Jag har läst fyra böcker under veckan som gått. Jag gjorde i bokhandeln en ny författar bekantskap och har nu läst två böcker av Rabbi Shmuley Boteach. Jag kan erkänna att jag aldrig hört talas om honom. Därför gick jag just ut på adlibris, där jag brukar köpa mina böcker, och sedan på Bokus för att se om han fanns där. Jo, en bok fanns där, men inte de övriga 25 som han har skrivit. Han är tydligen världskändis inom sitt gebit, men tydligen tämligen okänd här. Jag läste först The Modern Guide to Judaism och det visade sig vara en fantastiskt fin bok. Jag köpte en extra kopia som jag kan ge bort. Jag har längtat efter att få tag på en bok som den, en som är skriven av någon nu levande, ortodox rabbin och som därför borde kunna presentera modern judisk tro på ett bättre sätt än de läroböcker, skrivna av svenskar, jag tidigare har läst. Här fick jag vad jag önskat. Särskilt har jag frågat mig hur en ortodox rabbin ser på den messianska tidsåldern. Vem är Messias? Hur kommer han? Vad händer då? Och jag fick svar.

Styrkt och inspirerad av boken ovan läste jag sedan hans syn på Jesus i boken Kosher Jesus. Det var också mycket intressant att se hur han förstod det hela. Han menar att Jesus är en sann rabbin som allmänt borde erkännas av judar idag. Jesus levde som han lärde, men evangelisterna har, menar Boteach, sannolikt förvanskat bilden av Jesus som en följd av Paulus nydefinition Messias. Jesus var en politisk rebell som Paulus omtolkade till en religiös rebell. I den här boken finns mycket, väldigt mycket som jag inte håller med om, men det kan vara lärorikt att ta del av andras tro.

Den första boken jag läste var Paganinikontraktet. Pocketupplagan är på nära 600 sidor, men jag läste ut den under första dygnet. Det var därför jag gick till bokhandeln. Paganinikontraktet var just så spännande som jag hoppats efter att tidigare ha läst Hypnotisören. Jag har också den tredje Eldsvittnet, men jag tror jag sparar den lite. Så har jag läst en kriminalroman och två fackböcker. Den fjärde har jag läst parallellt, en bok som passar för andlig läsning: Johannes Cassianus bok Det vidgade hjärtat. Det är del två av tre, så där har jag också en kvar.

Jag tycker om att läsa, men nu får jag nog lugna ner mig lite eftersom jag har ett arbete att sköta. Det börjar imorgon. På tisdag har församlingens ledningsgrupp, kyrkoherden och tre arbetsledare, en heldag då vi ska planera. Jag har vissa förhoppningar på den dagen, men det får jag återkomma till. Återkomma ska jag också till Kyrkohandboken, särskilt efter att ha läst kollegan Torbjörn Lindahls blogg där han tycks mena att det hela verkar mer eller mindre förvirrat. I varje fall frågar han om förslaget till ny Kyrkohandbok är seriöst, eftersom det verkar mera gjort för att klippa och klistra.

På onsdag bär det så iväg igen. Frimodig Kyrka tar sin uppgift på allvar och nu ger stiftsledmöterna sig iväg för att förbereda sista året denna valperiod. Jag kan lova dig att vi är betydligt mer seriösa än Socialdemokraterna (och Centern vill jag lägga till) som gjort Svenska kyrkan till en lekstuga. Läs gärna Leo Hollters utmärkta blogg i saken.

När vi väl kommer till Oxford ska jag också försöka se närmare på hur de tänker kring och arbetar med vad vi i Växjö stift kallar Till Tro. Det ska bli mycket spännande.



1 kommentar:

Anonym sa...

Om man vill förstå St Paulus bättre och se hur han i mycket är som Jesus en rabbin, kan man med fördel läsa NP Wetterlunds " Andens lag". Den visar på mycket som gått förlorat genom det BUDLÖSA evangeliet ( vars motsats inte är ett enkelt budevangelium) / Magnus Olsson