onsdag, september 22, 2010

SD och de demokratiska partierna

Jag brukar inte göra politiska inlägg, men kanske kan det vara befogat i dessa dagar. Valresultatet börjar sjunka in och reflektionerna börjar. I skrivande stund är det inte klart huruvida Alliansen får egen majoritet, men intuitivt har jag reagerat på den behandling SD utsätts för. Det känns inte bra. Jag ska förklara.

SD har valts in på demokratiska grunder, men behandlas odemokratiskt. Hur illa man än tänker om deras åsikter ska de behandlas rätt. Den orättfärdiga behandling de nu utsätts för bådar inte gott. Men på något sätt är det symptomatiskt för det skeeende Sverige befinner sig i. Vårt land liksom alla andra genomgår nu ett paradigmskifte. Med det menar jag att industrisamhället nu övergår i ett kommunikationssamhälle, en helt annan typ av samhälle. Socialdemokraterna kommer här till korta, eftersom de fortfarande håller fast vid 1900-talet. De inser nu själva att de behöver ändra sitt partiinnehåll. Alliansen är redan på god väg.

SD är ett nationalistiskt parti. Det har sina rötter i början av 1900-talet då "det egna" var värt att slå vakt om. Men det är menar jag en orealitisk hållning. Djupast sett faller det tillbaka på synen på människan. Då trodde folk i allmänhet att arierna var mer värda än utlänningarna. Vi var viktigare än asiater och afrikaner. Det är inte längre sant. I vår globaliserade värld behöver alla samarbeta för att få en bättre värld. Det gäller också Lars Ohly. När han nekade att gå in i samma sminkrum som Jimmie Åkesson gav han klartecken till den vuxenmobbning som nu pågår. Han delade in Sveriges befolkning i ett "vi" och "dom" motsatsen till vad som krävs. Han bäddar därmed för ett krig. Det är extra märkligt därför att vi i vår tid talar om att vara inklusiva, om att omfatta alla människor. Men opinionen handlar nu tvärtemot.

Det är troligt att SD blir dubbelt så stort i nästa val mycket beroende på övriga demokratiska partiers oförmåga att hantera det nya paradigmet. Det finns alltid reaktionära människor och de kommer i allt högre grad att ansluta sig till SD, men som det nu ser ut påskyndar de demokratiska partierna processerna genom att göra SD till offer. Det är bättre att de demokratiska partierna städar framför den egna dörren, det vill säga tänker igenom sin egen människosyn. Debatten framöver bör handla om aborterade foster och aktiv dödshjälp. I dessa frågor blir synen på människan klarare.

Det är viktigt att värna om mänskliga rättigheter och det gäller även SD-mäniskor. Jag har svårt att förstå hur det plöstligt kan bli lovligt att mobba andra. SD fick 6 %, det vill säga de har 94 % emot sig. Kan det vara ett stort problem? Jag är övertygad om att Fredrik Reinfeldt komer att reda ut det här med bravur, men det säger något om opinionens egen syn på människan. Det är kanske inte så underligt trots allt i ett land där man aborterar bort tiotusentals människor varje år och där man nu diskuter människans egen rätt till sin egen död. Försöker vi försvara dessa orättfärdigheter genonm att göra SD till syndabockar?

6 kommentarer:

SigridL sa...

Så tänker jag också. Vi måste respektera både väljare och valda även om vi inte gillar det de står för. Vad blir bättre av denna mobbing?

Emma Jacobsson sa...

Jag blir beklämd över att du som skrivit om ondskans strategi och använt citatet ”Allt som behövs för att ondskan ska lyckas är att goda människor ingenting gör.”, skriver om inkludering i fallet SD. Du är skarpt avståndstagande när det handlar om homosexuella som vill leva tillsammans, när det gäller feminism och "vänsterfolk" inom Svenska kyrkan och vem det än vara må som ändrar sig i den fråga som verkar beröra dig närmast - kvinnor som är präster. Då är du inte inkluderande alls. Du är beredd att avsäga dig din vigselrätt. Varför vill du inkludera ett parti som har nynazistiska rötter och inte gjort avbön, vart tog den profetiska rösten vägen nu? Det rimmar mycket falskt. Hela SD rimmar falskt och det krävs mod för att stå upp emot det som SD står för.

Håkan Sunnliden sa...

Emma, Emma ... stort missförstånd. Naturligtvis ska vi inkludera kvinnliga präster och homosexuella. Det hoppas jag alla förstår. Vi har en kvinnlig präst i vår församling till exempel och förmodligen några homosexuella också. Det är inte det. Men det är PERSON, inte sak. Jag vill avsäga mig vigselrätten, ställa mig utanför i SAK. Vi måste skilja mellan person och sak. Jag tror att prästinnor och homosexualitet i sak är fel det vill säga obibliskt. Jag tror att den nazistiska synen på människan ockå är det och tycker vi ska ta den diskussionen. Men vi ska inte mobba vare sig kvinnliga präster, homosexuella eller Sverigedemokrater. Och ingen ska heller mobba oss som håller fast vid Kyrkans tradition.

Nej, nu måste jag skriva nästa blogg. Jag har nyheter på gång.

Johan sa...

Jag delar definitivt inte SD:s värderingar, men en av anledningarna till att SD fick sådana framgångar var ju ändå att många uppfattar att de etablerade partierna av politisk korrekthet eller annat inte har hanterat problem som är näraliggande för många.

SD har nu blivit invalda i riksdagen, och då finns ju alla möjligheter för övriga partier att föra debatten i detta forum.

Emma igen sa...

OK. Jag har läst vad du skrev Håkan. men jag uppfattar dina inlägg som bra mer surmulna vad gäller de andra frågorna, än när det gäller SD.

Håkan Sunnliden sa...

Det är nog inte rätt. Jag har knappast några sympatier för rasbiologi eller främlingsfientlighet. Det är åtminstone vad som tillskrivs SD. Jag har inte intresserat mig så mycket för SD att jag till exempel läst deras partiprogram. Men det finns nog anledning att skärskåda deras uttalanden framöver. Men de liksom andra ska behandlas med respekt.