fredag, februari 19, 2010

Biskop Sven fortfarande biskop

Det kan tyckas som ett irrelevant påstående men det är tvärtom ytterst relevant. Därför att det visar att ämbetslinjen fortfarande existerar. Det har funnits förslag på att till exempel en präst upphör att vara präst när han slutar sin anställning. Det har ännu inte vunnit gehör och jag hoppas det aldrig gör det, lika litet som mitt dop kan upphävas, eller mitt äktenskap. Biskop Sven är och förblir biskop. Men nu är frågan vad betyder det i praktiken? Kan han vara biskop i ett annat stift när näste man får lämna? Javisst. Kan man tänka sig att han prästviger lite folk vid sidan om så att säga? Javisst. Kan man tänka sig att han blir biskop för ett icke-territoriellt stift? Javisst. På så sätt och vis är han redan det. Han skulle också kunna tjänstgöra som biskop i den Norske kirke, den finska kayrkan, den anglikanska kyrkan varhelts i världen, och nio andra kyrkor på brittiska öarna, här i Norden eller i Balticum.

Jag hoppas att Svenska kyrkan bevarar sin syn på biskopsämbetet också i framtiden. Det är kanske det enda som blir kvar när grundbulten dras ur.

1 kommentar:

Jonny sa...

Problemet med denna extremt konsekventa ämbetslinje är att man riskerar att ge sitt stöd till biskopar som avfallit från den kristna tron och läran. Om jag har förstått frågan rätt så är det främst katoliker och högkyrkliga lutheraner som har denna syn. Ortodoxa och en del andra riktningar ser det annorlunda. De verkar mena att biskopen kan avsättas om han gravt missköter sitt ämbete.