tisdag, november 29, 2022

St Filippus, Stockholm

 Dt går sakta med församlings-bildningen på Södermalm. Det finns flera orsaker till det som jag inte ska försöka rapportera om här. Men i söndagen 1 advent var en höjdpunkt, se bilden. 


Här var femton personer samlade till högmässa. Det är inte många, enligt vissa, men vem har sagt att antalet är det viktiga? Inte Jesus i alla fall. Han talade om två eller tre samlade i hans namn. Jag vet att många av oss präster använt det som ett trösteord därför att folk inte längre kommer till högmässan, men det är inte ett trösteord. Det är ett ord som säger att antalet inte är det viktiga utan det är hans närvaro som är det viktiga.

Det är ingen hemlighet att jag tror på nödvändigheten av nya församlingar. Det är särskilt mitt sätt att omdefiniera begreppet som ligger bakom. Den bibliska församlingen grundar sig på troheten till Guds ord, inte på antalet anställda eller en kyrkobyggnad. Inte heller på antalet besökare.

Det helt avgörande för en kristen församling (till skillnad mot en muslimsk församling eller annat) är  Jesus närvaro genom Ordet. Om du vill lägger jag till genom att förtydliga med ämbetet och sakramentsförvaltningen.

Efter högmässans slut bjöds det på advents kaffe med lussebullar. Och en mycket god gemenskap. Det är verkligen angenämt att se hur en mindre grupp människor kan ordna med allt detta och att kalla en präst som mig att leda högmässan tills de på lördag får en egen präst!





Inga kommentarer: