onsdag, mars 09, 2022

Från Ukraina till Israel

Sedan många år tillbaka försöker jag följa med vad som händer inom Kristna Ambassaden. Jag minns hur vi i mitten av 1980-talet samlade in pengar för att hjälpa inte minst judar från Ryssland och Ukraina till Israel. Det var stora summor och mycket arbete som v kände glädje över. Idag kan jag glädja mig igen över det.

Så är det tydligen dags igen. Många flyr Ukraina som ni vet och jag tycker mig ana ändens tid på ett särskilt sätt. Så här skriver Gitten Öholm som är ordförande i Kristna Ambassaden, Sverige,. Jag återger det gärna.


Idag har det första flyget anlänt till Israel med 300 judiska krigsflyktingar till säkerheten i Israel. 
De kommer nu att placeras i integrations centra och hotell i flera månader medan de anpassar sig
till det nya liv i det judiska hemlandet. 
 


ICEJ tillhandahåller medel för att hjälpa Jewish Agency med hela evakueringen Aliyah-processen inklusive utgifterna för busstransporter ut ur Ukraina, tillfälligt skydd i grannländerna , all nödvändig medicinsk vård.
 
Hittills har ca 3 500 ukrainska judar ansökt om brådskande immigration till Israel sedan kriget började, men siffrorna förväntas snabbt stiga till 10 000.
 
Vill du stå med i den här nödhjälps insatsen så märk din gåva "ukrainska judarna"   
 
Swish  123 032 5910     eller plusgiro 720276-5

Låt oss regelbundet ha med våra syskon i Ukraina i våra böner.



Inga kommentarer: