fredag, mars 25, 2022

Templet, Östermalm, Stockholm

Puh, så har jag fått undan en del innan jag om några timmar beger mig till huvudstaden. Passar på att avsluta med att informera om att Bibelskolan-on-line nu har 680 "elever" eller prenumeranter som YouTube kallar dem. Förhoppningsvis har du också upptäckt att även om man inte tittar på alla klipp, de är 97 stycken, så kan man gå till spellistan och därifrån först välja ämne (GT, NT, kyrkohistoria, dogmatik eller homiletik) och sedan välja en av 15 lektioner. 

Bibelskolan har också några grupper som studerar. Själv handleder jag dryga 20-talet ungdomar genom hela bibelskolan, men det finns också andra som använder den i mindre sammanhang.

Redan från strat fann vi ett samarbete med TV16, en liten ideell organisation som också vill förmedla Guds ord såsom vår svensk kyrkliga tradition en gång tog emot det. Uppgiften är både stor och viktig. Den som vill hålla fast vid den kristna läran får det svårt, mycket svårt och vi behöver varandra mer än någonsin. Förra söndagen hade jag förmånen att få predika i Helga Trefaldighets församling i Alvesta och samma helg hade TV16 årsmötet där jag kunde hålla ett föredrag om vår viktiga kallelse. 

Helga Trefaldighet är en församling som bildats med stöd av Missionsprovinsen. Den har funnits en längre tid, består av många barnfamiljer och firar högmässa varje söndag. Kyrkoherden heter Simeon Appell och han leder även arbetet med nya församlings planteringar. Jag är glad över att få vara med i det arbetet. Vi behöver många nya församlingar i vårt avlånga land. Själv tror jag mest på små församlingar, inte gärna större än ett 60-tal personer. Här ser jag att vi kan uppmuntra alla er läsare att gå den vägen. Mer om det vi något annat tillfälle.





Nu får jag packa ihop och bege mig norrut. Jag ska undervisa i Templet (sic) i Stockholm. Templet är namnet på Frälsningsarméns huvudkontor på Östermalm. Undervisningen börjar i morgon och jag har lovat 12.30, 14.30 och 16.00 och 18,30. Hoppas jag orkar. Sedan är det gudstjänst på söndagen kl 11.00. Kjell Karlsten har jag aldrig träffat, men ser fram emot att göra det. Han har också varit med länge och bland annat tjänat i FA på Gotland i 27 år. Han är emellertid stockholmare i grund, bor och verkar där idag Han leder den numera rikskände Sebastian Staksets diakonala arbete. Han leder detta tillsammans med sin fru som jag inte heller har träffat. Ser fram  emot en spännande helg och kanske kan jag berätta mer om den när jag kommer hem.

så önskar jag dig en god helg - i Jesus namn!

 

Inga kommentarer: