söndag, september 30, 2018

Kyrkomötet 2018

I morgon börjar kyrkomötet 2018 första sessionen. Nu har jag plöjt 95 motioner av blandad kvalité. Dem i mina ögon mest uppseendeväckande är nog den som föreslår att biskoparnas ämbetsperiod ska begränsas till fyra år med möjlighet till tre års förlängning. Förutom argumenten om chefers inflytande läggs ett biblisk argument till; nämligen att sju är en bibliska siffra för fullkomlighet. Motionen som är skriven av (C) vittnar om total okunnighet om det kristna ämbetet. Om den går igenom? Knappast.

Den som vill kan ögna igenom motionerna genom att klicka i min länksida till höger.

Nu har jag packat ihop mina saker och blir borta hela veckan. Kommer hem sent fredag kväll, men ska hålla föredrag i Karlskrona på lördagen så det dröjer innan jag är hemma igen. Men om det fungerar som tidigare får jag möjlighet att berätta från utskottsarbetet på plats. Där brukar finnas ett antal datorer som jag kan bruka, så det blir nog bloggar också under veckan.

Ska genast lägga ut en kommentar till Apostlagärningarna eftersom jag vet att det åtminstone finns en samtalsgrupp som använder dessa kommentar för sina samlingar.

Väl mött, kanske redan i morgon.



1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tyvärr ska man nog aldrig säga aldrig! Men det är fruktansvärt..dock är det fel redan idag när biskopen förväntas gå i pension vid 65 eller senast 67. Redan då är det ett vanligt jobb att vara biskop. I Katolska kyrkan går biskoparna i pension vid 75 men det är mer utifrån vad man orkar..biskop Anders Kardinal Arborelius är 69 men jobbar på som vanligt (men lider dock av artros). dock är en biskop alltid en biskop och en präst alltid en präst.

Jonas M