torsdag, september 20, 2018

Bibelundervisning

Den här veckan har det varit och blir mycket bibelundervisning. Gott så. I tisdags, på kvällen, hade en "mansgrupp" om nio personer bett mig komma och berätta om hur evangelierna blivit till. Jag talade kanske en timme och så blev det samtal. Då frågade också om litet vid sidan om. Min olycka till exempel och hur jag tolkade den. Jag svarade som jag brukar att den tolkar jag inte alls. Att fråga efter meningen av en sådan olyckshändelse är meningslöst. Det jag lärde mig var bland annat att vi människor inte förstår allt även om det ligger i vår natur att fråga efter meningen. Såg förresten att det finns ett TV-program som handlar om sökandet efter livets mening. När man söker eller längtar efter något har man samtidigt sagt att man saknar något. Men den som har Jesus som Herren behöver inte söka något annat, vare sig lycka, mat, kärlek, kläder eller vad det kan vara. Att ha Jesus som Herren är mer än nog.

I går var det undervisning i Pingstkyrkan Arken också den i Värnamo. Jag har blivit ombedd att gå igenom Galaterbrevet. Vilken glädje. Till första samlingen hade 35 personer anmält sig, men när vi samlades hade 53 anlänt. Och i går hade vi andra samlingen och då var vi 60 personer. Inte dåligt. Det var någon som uppmuntrade mig genom att berätta att det finns platser i Sverige där ungdomarna samlas för att läsa och samtala om Bibeln och dess budskap. Det trodde inte jag så jag blev både överraskad och glad. Glömde att fråga vilka platser det var.

Nu blir det uppehåll några veckor innan vi fortsätter i Arken. Det beror bland annat på att Kyrkomötet ska samlas under en vecka, inte nästa men den därefter. Då blir det en vecka med en helt annan miljö, om jag säger så.

Mycket bibelundervisning eftersom vi har en undervisningsdag på Lidnäs på lördag. Då ska vi se vad Skriften säger om ämbetet. Det har blivit allt tydligare för mig att just frågan om ämbetet kommer att bli allt viktigare. Och någonstans måste vi börja med denna känsliga fråga. Vi lever i en rotlös tid, i en tid då många låter upp sin röst och pockar på vår uppmärksamhet. Vi lever också i en tid när tron på institutionen kyrkan minskar med hast och nya mer lösliga gemenskaper uppstår. Men hur ser det då ut med ledarskapet? Hur ska gemenskapen kunna åtnjuta skydd och vägledning om inge vet vad ämbetet är? Med ämbetet menar jag här vad som Lukas kallar "apostlarnas undervisning". Apostlarna och deras efterföljare utgör som jag ser det själva ryggraden i Kristi kropp.

Nu har jag gjort tio studier om ämbetet med följande rubriker:

1. Ämbetets ursprung
2. Kristusämbetet
3. Det allmänna prästadömet
4. Tjänster i Apostlagärningarna
5. Paulus och ämbetet
6. Den apostoliska successionen
7.Biskopsämbetet i fornkyrkan
8. Ämbetets väsen och funktion
9. Påven och kyrkans enhet
10. Frågan om kvinnliga präster

Det är i alla fall en början. Det finns säkert all anledning att både väcka och sprida läran om ämbetet framöver.

Det som har varit riktigt spännande är att jag tagit min utgångspunkt i Skriften, inte från min egen förståelse även om jag är medveten om att vi alla har förförståelser. Men min fråga har varit vad säger Skriften. Och det är det jag vill visa på lördag. Till saken hör att jag vid vissa tillfällen måste visa på vägval och jag behöver visa på alternativen. Det ska bli spännande att se hur folket reagerar på detta. Vi har gjort de tre första studierna redan och kommer att på lördag ta oss an studierna 4-6, kanske också sju. Mer lär vi inte hinna med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske skulle någon punkt kompletteras utifrån att man talar om det sakramentala tredelade ämbetet, biskop, präst och diakon?

Jonas M

Anonym sa...

Verkligen skoj med ett sådant intresse, ett gott tecken!

Jonas M