lördag, juni 15, 2013

41 kännetecken på en sann präst

Det är väl ingen hemlighet att jag gärna läser Bibeln. Det för med sig mycket gott och uppbyggligt och rekommenderas varmt. Just nu fördjupar jag mig i 2 Korintierbrevet och i avsnittet 2:14-6:10 talar Paulus med korintierna mycket om och beskriver sin tjänst. Och eftersom prästidentiteten numera är synnerligen svag inom Svenska kyrkan gjorde jag en sammanställning av vad Paulus skriver till korintierna om den apostoliska tjänsten. Beskrivningen är för övrigt användbar för varje enskild kristen som ju också är delaktig av den apostoliska tjänsten. Jag listar härmed 41 kännetecken på en sann präst:

Tjänaren(s), 2:14–3:18
  • är en Kristi väldoft som sprids genom förkunnelsen, 2:14
  • skriver inte på stentavlor utan på människohjärtan, 3:2
  • skriver inte med bläck utan i/med/genom den Helige Ande, 3:3
  • förmåga och ord kommer från Gud, 3:5
  • är tjänare åt ett nytt förbund, 3:6
  • innehar Andens tjänst, 3:8
  • utövar en rättfärdighetens tjänst, 3:9
  • har en tjänst som består, 3:11
  • skådar med avtäckt ansikte Herrens härlighet. 3:18
  • förvandlas till en och samma avbild, 3:18
  • går från härlighet till härlighet, 3:18
  • det sker genom Herren, Anden, 3:18

Tjänsten bärs i lerkärl, 4:7–15
  • Trängda                                        inte utan utväg, 4:8
  • Rådvilla                                        inte rådlösa, 4:8
  • Förföljda                                      inte övergivna, 4:9
  • Nerslagna                                     inte utslagna, 4:9
  • Jesu död i vår kropp                     Jesu liv ska bli synligt i vår kropp, 4:10
  • Utlämnas ständigt åt döden         Jesu liv skall uppenbaras, 4:11
  • Döden i oss                                  livet i er, 4:12

Tjänsten utövas genom tron, i hoppet, 4:16–5:10
  • riktar blicken mot det osynliga, 4:18
  • längtar efter vår himmelska boning, 5:2
  • ty vi lever här i tron utan att se, 5:7

Tjänsten är en försoningens tjänst, 5:14–21
  • Vi försöker vinna människor, 5:11
  • Kristi kärlek driver oss, 5:14
  • De som lever skall leva för honom, 5:15
  • Det nya har kommit, 5:17
  • Han har anförtrott oss försoningens ord, 5:19

Tjänsten inbegriper alla förhållanden, 6:3–10
  • Lidande, nöd och ångest, 6:4a
  • Hugg och slag, fångenskap och upplopp, 6:4b-5
  • Arbete, nattvak och svält, 6:5
  • Renhet, insikt, tålamod och godhet, 6:6a
  • Helig Ande, uppriktig kärlek, sanningens ord och Guds kraft, 6:6b-7a
  • Rättfärdighetens vapen, 6:7
  • Ära och vanära, dåligt rykte och gott rykte, 6:8a

Tjänaren betraktas
  • Såsom villolärare                          men vi talar sanning, 6:8
  • Såsom misskända                         men ändå erkända, 6:9
  • Såsom döende                             men lever, 6:9
  • Såsom tuktade                             men inte till döds, 6:9
  • Såsom bedrövade                        men alltid glada, 6:10
  • Såsom fattiga                               men gör många rika, 6:10
  • Såsom utblottade på allt               men äger allt, 6:10

5 kommentarer:

Anders Göranzon sa...

Några frågor:

1) Vad står då begreppet "sann" för i sammanhanget? (Jag inser ju snabbt att jag inte lever upp till allt detta.) Kan jag ändå vara en sann präst?

2) Uppfattar jag Dig rätt om jag tror att Du menar att det bara finns/har funnits en sann präst och det är Kristus (och möjligen Melki-Sedek). Kristus är vår förebild och i Kristus, och endast där, kan vi också bli sanna.

Anonym sa...

Vilken utmärkt lista! Tack! Håller totalt med. Skulle bara vilja föreslå att en sammanfattning skulle kunna vara paradox! Det som för det yttre ögat är en motsägelse är för det inre en helhet. Detta att ensidigt driva en sida leder till att det haltar! En sydsvensk diktare ( Werup) säger " i paradoxen finns inre broar", det är en bra formulering. Kanske är vår tids ständiga tugg OM andlighet en förklaring till haltandet. Det indirekta och direkta seendet St Paulus talar om missas lätt och så blir det en imanent eller trancendent teori, som aldrig sammanförs utan det stannar vid tron som antingen lära eller erfarenhet, men inte av Gud gjord till KRAFT, vilket St Paulus mycket tydligt klargör i skillnaden på Rom 7 och 8./ Magnus Olsson

Anonym sa...

Är det så att Han som själv är Sanningen har sänt sin Helige Ande till ledning, hjälp och tröst inspiration till den som vill ödmjuka sig och be om hjälp? Andens gåvor och frukt. Till frälsning för en sårad värld, helande,mission, diakoni, helgelse för Kristi Kropp. Beroendet av honom och hans ledning, väcker tillbedjan av Jesus, viljan att lära känna Honom och,att gör Honom känd!

Alternativet är ju att tolka Ordet postmodernt, efter relevans i tiden,egna ambitioner och vad ens intressen finns, kyrkomötesbeslut, överordnade i organisationen, församlingsinstruktion, förättningar och uppskattade program som kunder förväntar, utformar och deltar i, så att organisationen flyter på.

Var finns den största Andliga friheten? Var ges möjligheten församlingen att praktisera lära och liv i Jesu efterföljd. Lära och liv, tro och lydnad så att Jesus blir förhärligad, under de olika paradigmen?
AT.

Håkan Sunnliden sa...

Mycket bra kommentarer. Jag tror jag ska fundera lite på ytterligare en kommentar som kanske kan bli nästa blogg. Men redan nu säga till Anders att det säkerligen har att göra med vilken syn vi har på ämbetet.

Anonym sa...

Var friheten finns är enkelt att besvara. Den finns i Guds Ande när denne utför sitt dödande verk. När den andliga döden inträder enligt Gal 2:19-20. Det ger kol 3:3. / Magnus Olsson