torsdag, april 12, 2012

Kyrkan fanns innan Bibeln

Jag fick ett Rundbrev mars 2012 från Dr Göran Larsson. Det brukar vara så där lite lagom snällt och informativt, ni vet som bara Göran Larsson kan vara. Men den här gången nästan drabbade det mig. Göran Larsson berätta i hänförda ordalag om en nyutkommen bok. Den heter The Jewish Annotated New Testament. Jag beställde den direkt på AdLibris och några dagar sedan hade jag tillgång till den. Boken är som titeln säger en judisk kommentar till NT. Det är den första i sitt slag. Den består av judiska kommentarer till var och en av de 27 böckerna i NT. Dessa är skrivna av ett flertal exegetiska judiska topp forskare och förutom kommentarerna till hela NT finns här faktarutor, kartor och ett 30-tal specialartiklar. Göran Larsson är väl förtrogen med den judisk-kristna dialogen och han skriver i sitt Rundbrev mars 2012 att nämnda "forskare tillhör världseliten. De undervisar vid de främsta universiteten i bibelvetenskap, rabbinsk litteratur, judisk historia och filosofi, modern judendomen och språkvetenskap och de representerar ett vitt spektrum av judendomen i dess rika mångfald." Det är klart att man blir nyfiken.

Göran Larsson fortsätter att göra mig nyfiken genom att skriva: "Det som gör denna bok så värdefull är att judar ofta besitter en djupare kunskap om Nye Testamentets värld och judendomen på Jesu tid än de kristna forskarna. Det handlar ju om deras egen historia, av vilken även Nya Testamentet är en del." Boken är utgiven på det ansedda förlaget Oxford University Press och utgivare är de judiska professorerna Amy-Jill Levine och Marc Zvi Brettler. 

Nu har jag hunnit bläddra i den och läst en del kommentarer till 1 Korintierbrevet, eftersom jag själv har studerat detta och fortfarande håller på. Jag ska nu i april avsluta kapitel 12, har förberett kapitel 13 och ser fram emot kapitel 14, särskilt avsnittet om att kvinna ska tiga i församlingen. Men det lär jag återkomma till.

Apropå Kyrkan och synen på Bibeln, se förra bloggen med tillhörande kommentarer. Jag blev igår ombedd via telefon att försöka förklara den katolska synen på Bibeln i förhållande till vår lutherska. Då fick jag tillfälle att påminna om att Kyrkan fanns innan Bibeln. Det är de kristna (det vill säga Kyrkan) som har skrivit Bibeln. Bibeln kom inte bara till inom Kyrkans gemenskap. Den måste också läsas, tolkas och tillämpas inom Kyrkans gemenskap. Detta bara som ett tillägg till den förra bloggen.

I morgon samlas Stiftsstyrelsen i Växjö. Då ska vi lämna remiss till kyrkokansliet om ett förslag till tillägg i Kyrkoordningen, en avdelning under rubriken Ekumenik. Jag bävar.

5 kommentarer:

Maria Lj sa...

Det går att läsa en del av boken som förhandsvisning på Google Books! Kul boktips.

http://books.google.se/books?id=DZRJ5zXUI2QC&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false

Jag var på bibeldagarna Storkyrkan i Stockholm för några månader sedan och hörde Göran Larsson och David Lazar tala om detta att det finns en hel del judar bland vår tids NT-exegeter/forskare. Kommer inte ihåg om just denna bok nämndes, men ett annat tips som gavs var att skaffa Etz Hayim - en modern judisk kommentar till Moseböckerna.

http://www.jewishpub.org/product/9780827608221/etz-hayim-study-companion

Andreas Holmberg sa...

Korrekt att kyrkan fanns före bibeln (vilket ju romerska kyrkan ivrigt påpekar), men fanns kyrkan före Ordet? Det är enligt verkligt katolsk tro Guds ord som skapar församlingen, inte tvärtom. Församlingen är underordnad Guds ord, inte tvärtom.

Att sedan t.ex. Petrus´ predikan på pingstdagen nedtecknades först efteråt av Lukas är en annan sak (Petrus följde inget skrivet manus som utdelades i förväg), liksom att bibeln bör läsas och tolkas i Kyrkans trosgemenskap, där den nedtecknades. Inte i gemenskapen av ateistiska rationalister eller kristusförnekande judar, även om båda på sitt sätt kan bidra med intressanta perspektiv (de senare mest förstås).

Anonym sa...

Jag är lite tveksam till påståendet eftersom GT fanns före Jesus. Jesus hänvisar till GT:s kanon (bl.a. i Matt 23:35 och Luk 11:51). Med det (romerska) påståendet att kyrkan fanns före bibeln så mister bibeln också mycket av sin funktion som korrektiv för kyrkan. Resonemanget känns dessutom igen från t.ex. Da Vinci-koden när det sägs att kyrkan vid Nicea 325 bestämde vilka böcker som skulle ingå i bibeln. Kyrkan bekräftade snarare än befintlig kanon - hon kände med Andens hjälp igen vilka böcker som redan var Guds Ord. Så frågan måste åtminstone kompliceras mer än du gör här, Håkan.

Alma sa...

Fast Ordet, Jesus fanns ju före allt, det är ju självklart och vi tror på Ordet inte på Bibeln. Jag tycker det är en viktig distinktion särskilt i kontakten med Islam där Koranen har Jesu plats.

De flesta kristna genom tiderna har varit analfabeter och Bibeln har varit muntlig tradition mer än skriftlig. Därför är den Heliga Ande så viktig för att vi ska förstå skriften och den levande kontakten med Ordet kan vi inte klaraa oss utan.

Håkan Sunnliden sa...

Det är klart att frågan kräver mer än vad som kan utredas på en blogg. Men det är bra att samtalen kommer igång. Först måste man nog definiera Kyrkan.

Det är sant att de tolv apostlarna ligger bakom Nya Testamentet, men inte Gamla. Men Kyrkan som idé fanns innan skapelsens begynnelse. Det går att ha olika åsikter om när Kyrkan som Kristi brud blev till. Var börjar den? Abel? Abraham? Moses? Israel ...

Det folk med vilket Gud ingick förbund fanns också innan GT.

Jesus sa: Förrän Abraham fanns, Är Jag.

Vi behöver inte dividera om ord eller tolkningar, men vi behöver förstå varandra. Och hur man än vrider och vänder på det var det de kristna som skrev Bibeln samtidigt som de är underordnade den eftersom den Helige Ande såg till att den blev upphöjd till Helig Skrift, kanoniserad.