tisdag, februari 19, 2019

Hemma från Filippinerna

Det var fantastiskt att ännu en gång få komma till Filippinerna och återbesöka de vänner si lärde känna i början på 1990-talet. Då var det pastor Bjarne Skog som anordnade pastorskonferenserna och jag medverkade med undervisning. Tillsammans med Victor, Johan och Rickard reste vi runt på den stora ön Luzon.

Från vänster  ser du efter mig Victor, Enok, Bernhard, Bobby och Rickard
Enok fortsatte att organisera och leva med vännerna som en cellkyrka. Bobby driver de sociala företagen tillsammans med Rickard. 

Rickard har ända sedan 1990-talet arbetat vidare på missionsfältet med så kallade mikrolån. Under några decennier har han fått medverka till att mellan 12- och 13 000 småföretagare har kunnat bli till eller gå vidare. Han har gjort ett otroligt arbete och det var en sådan glädje att få se frukten av denna missionsinsats.


På bilden ser du Victor och mig ute i djungeln. Rickard tog med oss på ett besök hos en huvudjägarstam. Hövdingen kom till tro på Kristus Jesus någon gång på 1960-talet och hela stammen omvände sig.Det var ett starkt vittnesbörd om Herrens makt att frälsa.

På bilden nedan ser du hur pastor Conrado Domingo, som planterat ett 100-tal församlingar, och jag kramar om varandra. För min del känns det som att cirkeln har slutits.


Inga kommentarer: